... finns det någon vänlig själ som kan hjälpa till så att jag slipper bli gråhårig i förtid? hmm.... Jenny, jag föreslår att du undviker dataenvironment om du inte nu har applikationer som inte behöver gå snabbt. Dataenvironment verkade smidigt eftersom man lätt kunde lägga in sina sql-satser i förväg och skapa platshållare för att senare skicka med inmatade fält. Vad jag kan se har jag inga underliga typer och eftersom det funkar en gång, borde det funka flera gånger. Kan det ha att göra med att andra Command-objekt är öppna samtidigt? Skickar int:ar och de borde få plats i långt heltal tycker jag. Det beror inte heller på att jag får med mig NULL-värden in i databasen för det skickas inte NULL någon gång. Vad menade du med true/false, false/true? Man ska ju kunna skicka både true och false till ett ja/nej-fält i en access-databas för antingen ska det vara ikryssat eller så ska det inte vara det. 0x80040E07 - Typblandningsfel i villkorsuttryck....
Lite fakta:
Databas: Access 97
Provider: Microsoft Jet 4.0 OLE DB Provider
Kör med DataEnvironment och har där definierat ett Command som ska göra en insert till tabellen skivor. {Tal, Text, Text, Tal, Ja/Nej, Text}
Det underliga är att man kan köra insert en gång varje programkörning, men när man försöker göra det en andra gång får man det fantastiska felet: Typblandningsfel i villkorsuttryck. Jaha tänker ni... hon försöker lägga in något annat än tal eller text andra gången!! Men... om man tar exakt samma poster som man fick fel på vid föregående körning och lägger in dem den "enda" gången insert fungerar vid nästa körning, är det inga problem med den.
Någon som har tips på var jag ska leta?
/JennySv: 0x80040E07 - Typblandningsfel i villkorsuttryck....
kollat att du skickat rätt typ av tal?
kollat att du inte studsat på en av dom klassiska idiotiska sakerna
i vb där istället true/false skriver sant/falskt(antar att det är det ska använda till
ja/nej
har du tilllåtigt Null eller empty i databasen.. skickas det till den?Sv: 0x80040E07 - Typblandningsfel i villkorsuttryck....
Troligtvis gör du som nämnts att du kanske kommer i oordning när du skickar in ditt data, exempelvis ett datum till ett fält som är integer eller tvärt om. Om du exempelvis har ett textfält där du matar in "hej, idag skall .." . Kommatecknet gör att det blir 2 fält som fylls om du inte innesluter detta med exempelvis ' ' . Samma sak gäller just ' som kan leverera fel.
Hälsningar
/PelleSv: 0x80040E07 - Typblandningsfel i villkorsuttryck....
Jag fortsätter att klura, men jag har använt mig av samma princip förr och inte fått det här felet så jag låser nog fast mig kanske. Tack för att du försökte i alla fall.
/JennySv: 0x80040E07 - Typblandningsfel i villkorsuttryck....
Tackar för att du tog dig tid. Jag klurar vidare.
/Jenny