Hejsan, jag har ett litet problem. Just nu håller jag på att utveckla ett program där jag kommer att använda några bilder från ett företag. jag har fått tillåtelse att använda dessa bilder men företaget vill att bilderna inte ska sparas som ett jpeg format på datorn utan att de ska "krypteras" på något sätt så att folk inte kan direkt bara gå in i programmappen och sen så har dom bilderna där. Lägg bilderna i en resource fil...då bakas dom in i EXE-filen... såhär är det. En rätt enkel lösning på ditt problem skulle kunna vara att lägga bilderna i en access-databas som är lösenordsskyddad... jasså.. kan man sätta in bilderna på det sättet... det tror jag är en bra lösning, jag är inte ute efter en 100% säker lösning utan bara ett sätt för användarna att få det svårare att "sno" bilderna och att sätta dom i en databas skulle ju lösa det problemet. plus att jag fick en hel del bra ideer nu. skulle juh kunna lägga in all data som tillhör bildera i databasen då också.Problem, "kryptering"?
Som det är nu så plockar programmet bilderna från en katalog, detta för att man på ett enkelt sätt ska kunna uppdatera programmet genom att ladda ner ytterligare bilder till det. enkelt sätt för för mig som programmerare att göra så folk kan lägga in egna bilder och även ladda hem nya från internet osv.
Problemet nu är hur jag ska göra för att "kryptera" bilderna som kommer från företaget. Någon som har någon bra ide... man kanske inte behöver kryptera hela bilden utan bara lägga till någon "data" i början eller i slutet på filen, jag är inte så bra på sånt där men finns säkert någon pellesoftare som vet =D
Tack på förhand
/JesperSv: Problem, "kryptering"?
/bjSv: Problem, "kryptering"?
1. att baka in bilderna i programmet är en möjlighet men då blir problemet när man vill lägga in nya bilder i programmet som ska vara sprärrade blir det problem. på något sätt måste jag göra så att bara mitt program kan läsa filen men filen ska inte gå att läsa i en vanlig bildläsare så som photoshop osv.
2. japp... att ta en skärmdump kommer inte att vara något problem, jag tycker själv att det känns lite onödigt att "spärra" bilderna men företaget som äger bilderna vill tydligen försvåra för vanliga användare att använda bilderna. inte jag som sätter upp reglerna.Sv: Problem, "kryptering"?
Sv: Problem, "kryptering"?
jag visste inte ens att det gick att lägga in bilder i en databas. är det enkelt, har hållt på lite med att lägga in värden osv i databaser, är det ungefär samma funktion?
Tack för tipset föresten :D, fick 1000 ideer nu som skulle kunna förbättra programmet