Jag gör en Active-X kontroll som ska ta upp knapptryckningar med KeyDown och KeyPress. I ActiveX:en finns två pictureboxar och sedan jag lade till dem förlorar UserControlen focus när man trycker på home eller end. Detta är väldigt irriterande och jag kan inte hitta någon logisk förklaring till det. Ange KeyPreview = True för UserKontrollen så får den alla tangenbords händleser oavsett om en annan kontroll har focus. Har redan satt keypreview till true. Klantigt att jag inte uppgav det från början. När det gäller pictureboxars prestanda så är jag tvungen att leva med den för jag måste rita på dem. Du kan ju istället skippa kontroller och använda paintpicture och rita på kontrollen istället. Stödjer samma metoder som en picturebox. Det är ju sant att jag kan rita på UserControllen, men det blir mycket mer opraktiskt. Det måste ju gå att lösa med pictureboxar, eller hur. Det kan inte vara så att Microsoft har gjort så att det inte går att ta upp tangenttryckningar om man har pictureboxar!Giriga pictureboxar
/JacobSv: Giriga pictureboxar
Kan oxå hjälpa att sätta TabStop = False För dina PictureBoxar.
Tänk på att PictureBoxen är betydligt mer resurskrävande än n image kontroll. Så använd dig heltre av image kontroller. Om det inte är nödvändigt med PictureBox.Sv: Giriga pictureboxar
/JacobSv: Giriga pictureboxar
Sv: Giriga pictureboxar
/Jacob