Hej, Det fel du får uppstår alltid då du inte kopplat en referens till en instansierad klass. OK, exe-filen använder sig av ett gäng andra komponenter. Tidigare har instansierat dessa med early binding, dvs satt referens och instansierat med set clsX as new cls. Detta har jag ändrat till late binding och "create object". kanske har jag missat någon ändå instansiering ändå. Men, är det möjligt att kompilera om man en referens saknas? Ja, det kan kompileras fast du inte satt referenser..VB error
så här är det. När jag har gjort förändringar i en min exe-fil och flyttar den från min lokala burk till servern där den ska köras så får jag felmeddelandet:
runtime error '91'
object variable not set or withblock variable not set
exe-filen funkar nu men som sagt när jag gör en förändring i den och kompilerar om den så dyker felmeddelandet ovan upp.
vad beror detta på och hur kan jag lösa det?Sv: VB error
Säg att du har klassen clsJordGubbe och att du i din kod gör så här.
Option Explicit
private JordGubbe as clsJordGubbe
Om du in en subrutin nu försöker komma åt Jordgubbe:ns datamedlemmar/metoder så får du körfel 91 Object variable or withblock variable not set.
Det enda du gjort ovan är att du deklarerat en "pekare" till ett jordgubbeobjekt du har inte instansierat jordgubben och kopplat referensen. Det kan du göra på förljande sätt.
Option Explicit
Private JordGubbe as new clsJordGubbe 'Pekare som pekar på en instans av en jordgubbe.
Alternativt.
Option Explicit
Private JordGubbe as clsJordgubbe
Sedan i någon sub
public sub instansiera
set JordGubbe = new clsJordGubbe 'Instansiera och koppla referens.
end sub
Så nu kan du komma åt Jordgubbe:ns alla metoder och datamedlemmar utan att få körfel 91.
Hoppas att detta hjälpte dig.
/peterh (den stora kött och potatiskillen)Sv: VB error
Sv: VB error
Kan du köra systemet på din pc genom att trycka F5? Om du kan det så prova även att kompilera med inställningen "p-code" och se om det blir någon skillnad.