Hej, nu ska jag försöka förklara. Det är nog helt rätt sätt att jobba, men du har nog någon bugg där någonstans... En ren gissning är att alla av/påslag inte registreras, men det är ju omöjligt att svara på om du inte tillhandahåller programmet... Det är möjligt att det är så, att dom inte reggas, men du säger att det är rätt sätt iaf? För att hålla bättre koll på vad som blir fel kan du ju skriva ner tidpunkten för varje till/från-slag i en fil som en logg. Då kan du ju räkna manuellt vad det borde bli... Jag kan maila programmet till dig, det bygger på ditt proj om temeraturläsning:-) Du behöver inte maila programmet, det tror jag att jag kan lista ut hur det fungerar...=) Jag var mer intresserad över hur hårdvaran fungerade, hur du har löst styrningen alltså... Ahaaa:-) Hej Nu Sven fattar jag inte mycket, ta o skriv detta igen och sätt dit kommatecken o punkter mm...Tycker Benny:-) (som tycker sven ser stressad ut...) Ok Jaha, och det där var ett bra inlägg? Label är redan en klass som går att återanvända i detta projekt. Du har ju tydligen 5 El-element kopplade Det är inte lyssnarens fel om denne inte förstår, ansvaret ligger på talaren. mutter mutter.....jag löser detta själv tack...omvandla tid till pengar...?
Jag har ett program som startar/slår av mina element hemma, jag vill ha en räknare som kollar hur länge respektive element varit på.
Jag testade att köra starttid och stoptid och sedan en "datediff" ("S") med dessa tider.
Då får jag fram antal sekunder påslagen tid,räknade sedan om det i timmar gånger vad det kostar men jag fick det inte stabilt nog, den började räkna baklängs,summan blev för hög mm.
Hur ska jag bära mig åt? Några tips?
/BennySv: omvandla tid till pengar...?
/JohanSv: omvandla tid till pengar...?
Jag har en funktion som sköter till o frånslag så jag lägger koden däri, men det blir en väldigt stor summa tillslut, för jag spar sekunder i registret för att ha dom tillhands när jag startar programmet.
Får sitta o pula med saken lite till då:) Tack för vägledningenSv: omvandla tid till pengar...?
Detta verkar som ett intressant projekt, du har inte lust att dela med dej av lite information om hur själva styrningen fungerar?
Jag har bara vidareutvecklat det med styrningar oxå. Med reläer och lite doningar:-)
(Med Svens Hjälp*s*)
Vart ska jag maila?
PS: jag har redan en logg som du kommer se.
I det projektet du får är inte den funktion med som jag har problem med.
Mailar ikväll, har inte projektet på jobbet, antar att du har tempsensorer att koppla in?
/BennySv: omvandla tid till pengar...?
Hårdvaran består av:
(en 5-ledad kabel)
1 signal in(temsensorn)
5 v plus o minus för tempsensorn
12 plus o minus för relästyrning
ett relä 12/230 v 2-poligt (bryter båda faserna)
en lysdiod på kretskortet där reläet sitter, så man ser om det e på eller av.
från datorn tas 5 respektive 12 v ut, 12 v för relästyrningen.
dator>>parallellportskabel>>enhet med optokopplare för styrning>>5-ledad kabel till element/reläkort>>3-ledad kabel vidare till sensor>>
fattar du?:-)Sv: omvandla tid till pengar...?
Så här skulle jag göra Benny.
Tillverka en klass Element.Men det är onödigt använd Label
Typiskt exempel på där en ClassModul sitter som en smäck
Klassen Elelement får sina property
Döp dom till Element1 2 osv. Gör dom Visible är False.
I Label1 (element1) :s Caption lagrar du när reläet slog ifrån.
I Label1 (element1) :s Tag lagrar du när det slog igång igen.
I en Label kan du lagra tal i height width mfl. Arv och Polymorfism.
Diffen mellan dessa tider omvandlar du till ett decimalt tal som
multipliceras med ditt kilowattpris och sparas/adderas i VBA registret.
Tänk på middnatts passager , använd CDate är en kanonfunktion
för dom som gillar att lösa allt med matte.
Kolla mitt inlägg "Räkna ut resterande tid" härovan
ungefär så skulle jag tänka.
/SvenSv: omvandla tid till pengar...?
Sv: omvandla tid till pengar...?
Om du har lässvårigheter så får du kanske gå över
till frimärkssamling i stället, där är det mest bilder.
/DSSv: omvandla tid till pengar...?
Kom igen när du har nått vettigt o skriva...
Skriver BENNY som inte gillar sådana inlägg...
"Tillverka en klass Element.Men det är onödigt använd Label"
Vad ska jag göra tycker du? skapa en klass eller e det onödigt?
Du e en jävel o gnälla på andra...Sv: omvandla tid till pengar...?
Dumma djä.. kommentarer om punkt och komma får omedelbart svar.
DIXISv: omvandla tid till pengar...?
Då är det väl tilltalande att kunna ha ett osynligt objekt (Label) för
varje element där du håller reda på hur det ser ut i de olika rummen.
tycker Sven som är född lugn och nu är kolugnSv: omvandla tid till pengar...?
Dumma jävlel.....tack för din tidigare hjälp, det är inte bara du som kan va grinig, jag kan oxå vara det och av mig får du inte en kommentar fortsättningsvis, o inte vill jag ha hjälp av en surgubbe heller....
Tack för ordet.Sv: omvandla tid till pengar...?
Enligt instruktioner så stänger jag denna.