Hej, jag har gjort ett enkelt program fungerar som så att man skriver in ett ipnummer i ett textfält, och trycker på en knapp, då startar ett spel (quake3) med flaggan +connect [ipnummer] En gissning skulle va att installern har problem med mellanslag i filnamnet "Q3 Launcher.exe", men det är bara en grov gissning... kanske behöver namnet omges av citationstecken?installerare, dll, nybörjarfrågor
Det funkar bra å jag är nöjd, men problemet är att lite folk jag känner också vill ha det, å jag använder sstab och tänkte att då måste jag väl göra en installer.
På nätet hittade en liten genomgång om hur man gjorde en installer (interdev 6.0),
File> New Project
Visual Studio Installer Projects - Visual Basic Installer.
Jag öppnar min .vbp-fil och sedan går jag till build>build
Men i Task List står det följande;
The property 'SourceFile of Q3 Launcher.exe is invalid.
The file 'Q3 Launcher.exe' is invalid.
The copy of file '..\..\..\..\..\Q3 Launcher.exe' into the install package failed.
Varför står det så, har jag gjort nåt helt fel eller är det bara nåt enkelt som går att fixa?
Jag undrar också om man behöver ha skapat (make) programmet i visual basic först, och lagt exefilen i samma katalog som .vbp å det andra.
Det har jag testat men det var samma sak ändå.
Ni förstår att jag inte kan nånting om visual studio, knappt så mycket programmering heller men iallafall tillräckligt mycket för att ha gjort mitt program, å det funkar precis som det ska om jag make-ar det å kör på min dator.
Okej, så det jag undrar är väl kanske hur man gör en installer, en setup för mitt program som även installerar nödvändiga dll-filer på datorn man kör setupen på.
För det funkar väl så?
En annan sak jag hade varit jätteglad av att få nån lösning på är följande problem;
När man använder mitt program och trycker på knappen som startar quake3.exe, så startar quake3 console först och hamnar i fokus, det startar nödvändiga grejer eller vad den nu sysslar med, sedan stängs den consolen och själva spelet startar.
Just när consolen stängs sätter windows fokus på mitt program igen, så att det blir aktiverat, sedan när själva spelet startar så är det inte i fokus och därför fungerar inte musen.
Jag har testat att minimera mitt program när man trycker på knappen som startar quake3, men det hjälpte inte.
Det skulle vara skönt att fixa det på nåt sätt, så att windows sätter fokus på spelet , men jag vet inte om det är nåt som går att lösa med VB.
Flama inte mig nu för att jag inte kan nåt :)
tacksam för svar
/[SH]Sv: installerare, dll, nybörjarfrågor
Du kan i VB-kod se till att andra program aktiveras mha instruktionen: "AppActivate(Title, [Wait])", där Title-parametern är hela (eller början) av den text som står nere i programlisten, på det programmets "ikon"...
Bara för skojs skull så kan du sedan skicka in simulerade tangentbordstryckningar till det aktiva programmet mha instruktionen "SendKeys(String As String, [Wait])", använde dessa två i kombination för att aktivera mitt ICQ-fönster en gång och sedan skicka iväg datorgenererade små meddelanden till mina kollegor med jämna mellanrum... var rätt småskoj att se hur de försökte svara på mina små frågor eller kommentarer om vädret, trots att jag inte satt vid min dator... *ler brett*
Hm, hoppas detta hjälper!?
// Qez