Försöker ansluta mig mot en sql-databas via vb, försöker få en lösning där jag bakar in användarnamn och lösenord i min ConStr Precis som Andreas säger så måste du skapa ett login i SQL Server för användaren. Sedan ska du inte ha med lösenord eller användarnamn i connection-strängen eftersom det är en domänanvändare. Orsaken till att jag vill skicka med användarid och lösenord är att oavsett vem som är påloggad mot domänen skall kunna köra programmet (som innehåller ett unikt användarid och lösenord), programmet i sig kan bara ställa frågor mot SQL-servern, OK, men då får du antingen skapa ett SQL Server login (om du kör servern i Mixed Mode), eller kanske ännu bättre, lägg dessa i en användargrupp och ge skapa ett login i SQL Server för denna. Tackar för alla svaren, har lite trångt med tid just nu, men skall prova vidare i morgon tisdag. Har fått det att fungera, Du måste skapa ett login även för domänanvändare, konton på sql server-maskinen etc. Eller rättare sagt, man måste ge dem inloggningsrättigheter. Och gör man det så behöver man alltså inte skicka användarnamn/lösenord i connection string, utan autenticeringen görs automatiskt.Fel vid anslutning mot SQL-server
Användarkontot finns i en 2000 domän som sql-servern är medlem i och rättigheter är tilldelade användaren.
Men får felmedelande:
Login failed for user 'test'. Reason: Not associated with a trusted SQL Server connection.
<code>
ConStr = "Provider=SQLOLEDB.1;Password=petter1;Persist Security Info=True;" & _
"User ID=test;Initial Catalog=Tra;Data Source=sql01"
</code>Sv: Fel vid anslutning mot SQL-server
Sv: Fel vid anslutning mot SQL-server
De som skall kunna göa förändringar i databasen är på sedvanligt sätt medlemmar i en grupp som har mer rättigheter i databasen. Denna del fungerar som den skall.
/CurtaSv: Fel vid anslutning mot SQL-server
Sv: Fel vid anslutning mot SQL-server
Det jag lärt mig är att man inte kan använda ett konto från kontodatabasen på maskin som sql-servern är installerad på utan måste i SQL-servern skapa ett konto under Security/Logins om man vill skicka med id och lösenord i connectionstring.