Finns det någon möjlighet att kunna koda in - i sin ComboBox - genom att ha klickat bara på ett namnalternativ i den listan, som direkt då visar dels en bild (i en Image) samt med några tillhörande textade rader (i en Label)?? Du får berätta mer. Vad innehåller listan? Är det statiska värden som matats in i design läge och inte kommer förändras? Eller är det information från en dsatabas eller annan dynamisk källa? Tjingis, Andreas! Tack för att du visade intresse och jag kan gärna berätta lite mer =) Jag föreslår att du skapar en Access databas över personerna och deras relationer. I databasen lagrar namn, sökväg till bilden, texten och annan information. När du öppnar programmet ladar du komboboxen med hjälp av ADO. När man väljer en person i combobox'en. Slår du upp informationen med en SQL fråga. och visar den. Uppvisning av bild samt text direkt från bara EN ComboBox?
Eller bör jag skrapa ner en ytterligare listruta istället, på formuläret, för att visa det andra, typ texten?
MVH
/KalltKaffeSv: Uppvisning av bild samt text direkt från bara EN ComboBox?
Hur förhåller sig bilderna till comboboxen?
Om det är statisk föreslår jag att du skapa en Controlarray av image-kontroller för bilderna.
<code>
' * Skapa en kontroll array med fem(0-4) element av Image1
Private mTexts() as String
Private Sub Form_Load()
Redim mTexts(0 To 4)
mTexts(0) = "Flodhäst"
mTexts(1) = "Giraff"
mTexts(2) = "Noshörning"
mTexts(3) = "Elefant"
mTexts(4) = "Lejon"
End Sub
Private Sub Combo1_Click()
Dim img As Image
Dim ListIndex as Long
ListIndex = Combo1.ListIndex
' Gömmer/visar bilder
For Each img In Image1
img.Visible = (img.Index = ListIndex)
Next
'Visar text
If ListIndex = -1 Then
Label1.Caption = ""
Else
Label1.Caption = mTexts(ListIndex)
End If
End Sub
</code>Sv: Uppvisning av bild samt text direkt från bara EN ComboBox?
Jag har alltså tänkt göra en s k "släktträds-album", där det ska alltså finnas, i programmet, en profilbeskrivning och porträttsbild till de olika personerna, från min tjocka släkt.
Till varje person finns det en bild- och textfil (.txt) och dessa filer samt bilder skulle jag vilja då att dem visas - dels i en Image (bilderna) och den andre i en Label (textfilerna) - när jag väljer/klickar sedan motsvarande namn på personen, typ Annabella, Folke o.s.v. i ComboBox-listan.
Finns det något sätt att koda in något sånt?? Kanske man kunde fixa till med användningen av control arrayen, som du föreslog eller...jag är inte sååå riktigt hemma hur man egentligen arbetar med den. Nykläckt nybörjare, that´s me =)
MVH
/KalltKaffe - ugglar vidare i nattens glada timmar...Sv: Uppvisning av bild samt text direkt från bara EN ComboBox?