Hej! hur är databasen uppbyggd? VB6 har ingen inbyggd databashanterare. Är det Jet/Access, MSDE (SQL-Server) eller något annat du använder? Ja det finns en begränsning på hur många fält man kan göra select, insert och update på, på en och samma gång. Har själv stött på det på någon tabell med många fält. Kommer dock inte ihåg hur många fält det gäller. Se MSDN: Tack för alla era svar. Det var ett antal frågor. Det visar att problemmet inte är så vanligt. Låter som dålig normalisering i databasen. Du kan nästan garanterat bryta ner Jag tackar för den hjälpen ni kunniga ger oss nybörjare. Första förslag. Hej andreas! Kan du inte räkna? Det är tre fält. Visst kan jag räkna. Det är bara det ätt jag hade tänkt i andra banor. Jag kommer att ta tiset för att gå vidare. Det jag egentligen hade gjort var att underlätta alldelles för mycket för anvandaren (jag i detta fallet. Tillämpningen är för hemma bruk). Jag använde inte databasen på rätt sätt. Förslag 1 är inte att rekommendera om du vill ha namn som nyckel - då kan det inte Hej! Vad är det du vill få fram? Säg vad du vill ha och hur - vi kan ge dig frågan.Querry too complex
Jag jobbar med en tillämpning som har en databas som grund. Den är gjord i den inbyggda databashanteraren som VB 6 har.
Mitt proble är att när jag vill ändra, lägga till eller göra något övehuvudtaget med databasen får jag ett meddelande: "Query is too complex".
Databsen har en 50 fält i varje post att hantera. Är det för många? Jag är illa tvungen att ha så många.
M v h FerminSv: Querry too complex
och hur ser dina frågor ut? Varför lägger du dem inte i databasen som stored
procedures?
/EmmaSv: Querry too complex
Hur ser frågan ut?
50 fält i en tabell brukar tyda på dålig normalisering, behövs alla fällt som svar på alla frågor? Har du fält av typen Adress1, Adress2 osv?
/johan/Sv: Querry too complex
Dela upp i varje select, inseret och update i två med 25 fält vardera eller
försök att normalisera tabellen.
//JennySv: Querry too complex
HOWTO: Update More Than 40 Fields in an Access (Jet) Database
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q192716Sv: Querry too complex
Databashanteraren jag menar är "Visual Data Manager". Varför alla 50 fält: Det är 25 fält med "namn" uppgifter, säger vi. De resterande 25 är återkoppling till de första 25. Det är värde på de som jag måste koppla för att kunna veta att ett viss värde tillhör det namnet. Och på det sättet hantera vidare de andra uppgiterna som lägs till i den aktuella form.
Jag har också provat med att ha 2olika databaser. Men det blir inte bra.
Jag har inte så mycket erfarenhet av VB. Jag har lärt mig själv. Läst lite böcker som jag har lånat på biblioteket. Och ställt många frågor till forumet. Jag menar att jag har begränsad med både kunskaper och erfarenhet.
Tack för er hjälp.
de 50 fälten till fler tabeller.
Vi hjälper dig gärna om du bara talar om vad det är du försöker göra med din databas
och vilken information det är som är intressant. Vi är flera som har SQL-server, gör ett
databasdiagram - skärmdump och skicka den som bild om inget annat... Eller skicka
över tabellerna i ett sql-script.
Jag har 25 fält med olika namn vi kan säga spelare. Var och en har poäng som varierar från vecka till vecka. I formen har jag andra poäng som ändras antingen med slump siffror eller med andra siffror som jag har lagt till som man kan välja imellan.
Databasens roll är att hålla koll på namnen och deras poäng. Det här vill jag ändra i en annan form. Men kunna läsa i den formen som har de slumpmäsiga siffror. Hänger ni med? Det är minst 2 form. En med databasen och en där jag kan läsa dess uppgifter.
Varför inte med två olika databaser? Det jag inte kan eller vet hur man gör är att läsa uppgifterna och skriva kommando för att VB ska veta att dom hänger ihop. T. ex. Namn1 hör ihop med Poäng1. Om jag har 2 databaser måste jag ha 2 "Data kontroller", eller hur?
Om det här inte ger mer information ska jag försöka ta några bilder. Problemet är att jag skriver från jobbet men arbetar med VB hemma.
Förslag 1:
Tabell: Poäng
Fält: PoängVecka
Fält: PoängNamn
Fält: PoängPoäng
Förslag 1:
Tabell: Användare
Fält: AnvändarID
Fält: AnvändarNamn
Fält: PoängVecka
Fält: PoängAnvändare -> Användare.AnvändarID
Fält: PoängPoängSv: Querry too complex
Om jag gör som förslag nr 1. Måste jag ha 75 olika fält, eller hur? Alltså 25 Poäng. 25 namn id, etc. I så fall fördubblar jag antalet fält. Eller har jag missuppfattat?
Problemet verkar vara att jag har så många fält redan. det var därför tanken om att ha 2 olika databaser en med Namn och en med Poäng, t. ex.
Jag har tyvär inte kunnat fixa bilderna (skärmdumpar).
Tack för ditt svar
Du lagrar informationen i form av rader istället för kolumner. På så sätt finns det ingen begränsning i antalet personer.
Ex:
Förslag 1:
PoängVecka PoängNamn PoängPoäng
2002-01 Nisse 12
2002-01 Ola 13
2002-01 Bengt 14
2002-02 Nisse 22
2002-02 Ola 7
2002-02 Bengt 4
2002-03 Nisse 2
2002-03 Ola 46
2002-03 Bengt 23
Förslag 2:
Tabell: Användare
AnvändarID AnvändarNamn
1 Nisse
2 Ola
3 Bengt
PoängVecka PoängAnvändare PoängPoäng
2002-01 1 12
2002-01 2 13
2002-01 3 14
2002-02 1 22
2002-02 2 7
2002-02 3 4
2002-03 1 2
2002-03 2 46
2002-03 3 23
Detta är nortmalisering. Du kan nu oxå förändra antalet användare utan att du behöver förändara datastruktur.
Jag tror du menar tabeller när du säger databaser. Så sluta använda fel benämning. Strular bara till det.Sv: Querry too complex
Ibland tycker jag att man blir hemmablind när ett problem uppstår.
Tack för din och andras hjälp.
Mvh FerminSv: Querry too complex
finnas två som heter likadant. Förutom det blir det onödigt jobbigt om en individ
byter efternamn eller om du helt plötsligt är intresserad av annan information om
personerna också.
Kör på förslag två - det är normalisering. En tabell för varje sak i verkligeheten - en
för personer och en för poäng.
Tack för tipset. Jag började om igår lite försiktigt. Jag har gjort ungefär som förslag 2. Pga tidsbrist kom inte längre än att göra databasen och dess"form" i VB. Vet fortfarande om jag kommer den resultaten jag hade tänkt från början.
Tack för att ni bryr er.
Ha en riktig God Jul och Gott Nytt År.
När du strukturerat om tabellerna kommer frågorna att gå fortare - och det kommer
att göra det enklare...
/Emma