Hej (igen). Det finns en artikel som förklarar hur du installerar CDONTS på din Windows XP-maskin. Tjena Pelle, nu har jag läst artikeln och testat efter alla konstens regler men får det inte att fungera, nu med ett annat felmeddelande: Är bara allt reggat, så fungerar detta: Hej, jag tog din kod rakt av och en sak undrar jag över, o det e "server" före createobject? det funkar inte i vb på min 2000-burk. Jag borde kanske ha förtydligat mig lite bättre: Om inte jag har helt fel så är det här Visual Basic forumet vilket innebär att det inte kan vara server.createobject utan bara createobject. I VB ska du inte ha med "Server.", alltså: ok, men hur jag än gör så får jag "send" felet som jag beskrev ovan.CDONTS-fråga
Jag har tagit hem en dll som heter CDO.dll som jag reggat, den är för NT o jag kör xp.
När jag kör ett script för o skicka mail (obs, det funkar på min 2000-maskin) så säger den att activex inte kan skapa objektet, varför?
ser att det finns en fil som heter CDONTS.dll på min 2000-burk, tog den till xp o då blev det fel i "send"-kommandot.Sv: CDONTS-fråga
Hälsningar
/PelleSv: CDONTS-fråga
"Method 'Send' of object 'INewMail' failed"
Varför?Sv: CDONTS-fråga
<code>
Set CDOMail = Server.CreateObject("CDONTS.NewMail")
CDOMail.From = Session("avs")
CDOMail.To = Session("just1")
CDOMail.Bcc = Session("just2") = rs1("epost")
CDOMail.Cc = "karl@anka.com"
CDOMail.Subject = "Hej polan"
CDOMail.BodyFormat = 0
CDOMail.MailFormat = 0
CDOMail.Body = "Kolla hur det här blev"
CDOMail.Send
</code>
Har du många mail, så är det ju bara att lägga det i en lopp.Sv: CDONTS-fråga
denna gång får jag nu fel på "session" det blir "mismatch"...
Verkar struligt, jag avslutar detta för tillfället.
Tack för er hjälp.Sv: CDONTS-fråga
<code>
Set CDOMail = Server.CreateObject("CDONTS.NewMail")
CDOMail.From = Session("avs") 'är en variabel ifrån en seesion
CDOMail.To = Session("just1") 'är en variabel ifrån en seesion
CDOMail.Bcc = Session("just2") = rs1("epost")
CDOMail.Cc = "karl@anka.com"
CDOMail.Subject = "Hej polan"
CDOMail.BodyFormat = 0
CDOMail.MailFormat = 0
CDOMail.Body = "Kolla hur det här blev"
CDOMail.Send
</code>
Du kunde lika gärna skriva:
CDOMail.From = mig@hemma.nu
CDOMail.To = dig@borta.com
Förstår du?
Min exempelkod kopierade jag rakt av ifrån en sida där jag har en del seesions, men dt bestämmer du ju själv hur du vill ha det. Endera "hårdkoda" email-adresserna eller ta det ifrån en variabel, rs eller en session.
Sv: CDONTS-fråga
Vidare: session används i asp för att lagra data om användaren. Finns inte i VB vilket innebär att du får ha en valfri variabel där...Sv: CDONTS-fråga
Set CDOMail = CreateObject("CDONTS.NewMail")
/JohanSv: CDONTS-fråga
God Jul:-)