Jag sitter och försöker städa upp lite på hårddisken och bränna bort det. Men jag vill inte kasta in alla filer rakt av så jag gör kataloger. Ganska ofta är det samma namn på filen som på katalogen då tänkte jag att där kan man säkert göra ett program som underlättar. Hej, Drabbades av en hårddisk krash i morse så jag behöver inte städa nå mera ;) E rätt säker på att det inte funkar.meny_Flytta och skapa mapp
När man drar en fil med höger musknapp till en annan katalog får man välja om man ska flytta, kopiera och lite andra alternativ. Där vill jag att det ska finnas "flytta och skapa mapp" och "kopiera och skapa mapp".
Alltså den ska skapa en mapp med samma namn som filen utan filändelsen och flytta/kopiera filen dit.
Men jag vet inte var windows lagrar sina menyer (testade söka i registret utan resultat)?
Och hur vet jag vilken fil det gäller och vilken katalog?
Jag vet inte om VB6 är det bästa alternativet att skriva en sådan kod men det borde väl funka iaf.Sv: meny_Flytta och skapa mapp
Du var nog inne på rätt spår, genom att leta i registret. Jag tror att du löser detta genom att lägga in väl valda nycklar och värden under HKEY_CLASSES_ROOT\Folder och HKEY_CLASSES_ROOT\File. Under dessa finns iallafall på min maskin nycklar som heter Shell eller ShellEx där du nog kan luska ut hur man gör. Det verkar som om man ska lägga in nyckeln Shell och därunder en nyckel med menyalternativets namn och ytterligare ett steg ned en nyckel som heter Command. I Command anger du sökvägen till ditt program som hanterar kopieringen i standardvärdet.
/Per HultqvistSv: meny_Flytta och skapa mapp
Hoppas att jag kan rädda något men jag vet inte riktigt vad som hänt? Jag brukar ha auto på hd identiferingen men nu funkar inte den hittar fel uppgifter (ska hämta rätt uppgifter på ibm och testa med det).
Har hd i ett rack och det blir ganska varmt där så det kan vara det som tog knäcken på den?
Men jag ska kolla på det du sa när jag installerat om och är igång igen.Sv: meny_Flytta och skapa mapp
i HKEY_CLASSES_ROOT\File kan man bara bestämma vad som händer när man högerklickar på filen, inte vad som händer när man gör en drag-drop med högerknappen.
/Niklas Jansson