Har ett problem som säkert finns en bra lösning till. Prova att lägga koden i Form_Activate istället. Då bör det funka. Testat, fungerar perfekt. Hej Jo jag brukar ha första kontrollen till TabIndex = 0 Hej Sluta använd SSTab. Det är en kontroll som verkar smidig menn för med sig många brister. Jag tycker inte bristerna överväger de få fördelar. Andreas, vilka brister har SSTAB gentemot tabstrip ? Nackdelar med SSTab:Problem med kontroller i Form_Load
När jag i Form_Load försöker sätta focus på ett fält får jag ett felmeddelande.
Troligen behöver formen vara klar för användning före jag använder den.
Någon som har en bra lösning på hur man gör ?
mvh RolandSv: Problem med kontroller i Form_Load
//EllvinoSv: Problem med kontroller i Form_Load
Mycket snabbt svar som löste mitt problem.
Tack Ellvino.
En liten ytterligare kommentar.
Om du alltid vill att just den kontrollen skall ha Focus vid start
skall du ge den TabIndex 0 redan i Designläge
/SvenSv: Problem med kontroller i Form_Load
men i vissa fall typ det jag höll på med idag så var det
en inloggningsfunktion för ett VB-program med en egen form
för inloggning.
Där läste jag från registret vid start och om programmet redan hade en
användare registrerad i registret hoppade jag vidare till fältet för lösenord
och detta försökte jag med vid Form_Load.
txtAnvändarID har TabIndex = 0 och
txtLösenord har TabIndex = 1
(obs att token Roland använder Svenska med å,ä och ö, han lär sig aldrig)
Alltså i vissa fall vill jag att formen skall startas med focus på txtAnvändarID
och ibland med focus på txtLösenord.
Liknande problem blir då jag använder program med flikar alltså SSTabs och
då har flera sidor i programmet där endast första har TabIndex = 0 och
jag vid start ibland kan behöva gå till en flik där första fältet har TabIndex tex 53
Detta har jag löst genom att placera alla kontroller på respektive flik i en egen frame som jag sedan enablar/dissablar (ursäkta svenskan) beronde på flik.
Då kan jag få bra tabbordning genom fälten men då haft problem vid start av program och direkt hopp till fält med tabindex tex 53.
Detta har jag nu fått en bra lösning på. Eventuellt finns flera alternativa lösningar och mottages tacksamt eftersom de kan passa bättre i vissa situationer.
Det där med att man skall räkna med Index 0 i alla möjliga
och omöjliga läge har alltid varit en "finne i röven"
Sluta med åäö det bara inbjuder till trassel
Till Er Alla , Glöm Option 0 och Option 1 , det är passé
Gott Nyttår Roland
/SvenmSv: Problem med kontroller i Form_Load
Använd istället TabStripen i Windows Common Controls och en egen container för varje sida. T.ex. En fram kontroll eller en picturebox utan kanter.Sv: Problem med kontroller i Form_Load
Är mycket villig till att byta men har hittills inte funnit att Tabstrip skulle vara bättre. snarare sämre.
Tabstrip:
Vid upplägg av kontroller på en flik måste dessa göras i en frame eller en picture och sedan gömmas resp. visas för varje flik. I exempel från MS så flyttar man hela containern utanför bild vid varje tillfälle då¨man vill bli av med den. Blir därför helknas att redigera i.
SSTAB:
Här knyts controller eller om man så önskar en container till respektive flik och man behöver bara, vid redigering, klicka på nästa flik för att nå dess kontroller.
Vore därför tacksam för hur man kan använda Tabstrip på ett bättre sätt eftersom den är en äkta MS tillägg och då jag haft tidigare dåliga erfarenheter av icke MS tillägg vid bl.a. uppgraderingar så vore det intressant, men hittills sett SStab som ett bättre alternativ.
(dålig erfarenhet, använde Sheridans (SSTAB är deras) 3D kontroller för optionbox mm i vb3 vilka sedan helt saknades stöd för, de kom med VB3 men försvan (ersattes) i vb5 o 6) Fick ett himla bekymmer vid uppgradering av program.
mvh Och ett Gott Nytt År Andreas och Sven med flera önskar RolandSv: Problem med kontroller i Form_Load
* Det är bara en container. När man växlar sida flyttas kontrollerna utanför fönstret Left = -74520
* Egenskaper med indexargument för att regigera tab'ar
* Man får strul om man försöker redigera skapa tab'ar under runtime
* Separat OCX. Ytterligare en komponent att distrubera. Ju mer antal komponenter. Ju mer mine och resurser när formuläret är laddat.
Fördelar mde SSTab:
* Enkelt att designa
Fördelar med TabStrip:
* Man bestämmer själv hur flikar skall hanteras. KAn t.ex använda en listview där tabarna är tabeller som visas i den.
* Objekt orienterad. Varje tab är ett objekt.
* Ingår i Windows Common controls. Mindre att distrubera.
Nackdelar med TabStrip:
* Lite krångligare design.