Går det att köpa begagnade VB-kompilatorer? Det borde ju gå att köpa VB-licenser för lite äldre versioner, tex 5.0. Anledningen är att jag skulle behöva en licens, har inte haft eftersom jag inte har gjort kommersiella program. Det ska jag inte nu heller, inte än iallafall, men jag skulle ändå behöva en licens. Köp .NET-versionen så får du använda den äldre versionen, jag mailade MS och frågade när jag skulle köpa en extra VS6-licens för ett tag sedan. Du menar: Köp en lastbil så får du en bil på köpet? jag har också mailat microsoft och frågat om jag fick köpa vb6, men svaret blev att de inte sysslar med direktförsäljning så det gick inte. > <b>Är det ingen som vet om det går att sälja/köpa VB-licenser (eller licenser för vilka program som helst)</b> Ja fast man tycker ju att det borde finnas. Men det är kanske så att man uppgraderar från VB5 till VB6, inte köper nytt. Om det inte vore så skulle ju väldigt många sitta med VB5-licenser som de inte använder. > <b>Men hur är det med dom som börjar med VB.Net, och lämnar VB6. De borde ju också ha en licens de inte använder.</b> Hej > <b>Vad menas med licens egentligen,</b> Alltså, jag tänker inte sitta inne med att jag har fulla VB 5. Det är inte problemet. Men när det gäller att sälja program har jag inte samvete nog att vara olaglig. Jag menar inte att det är rätt att använda VB 5 olagligt nån gång, men jag tycker det är okej så länge man inte gör det i syften att tjäna pengar. Igen Och en följdfråga... har haft MSDN Universal, som nu löpt ut. Hann dock få .Net. Har tagit för givet att jag har en "ok" licens för .Net, men varit lite osäker på om Universal abbonemangens giltighet har samma tidsbegränsning som utskicken av skivor. >> <b>Nej, licensen är mer i "pappersform"</b> > <b>men varit lite osäker på om Universal abbonemangens giltighet har samma tidsbegränsning som utskicken av skivor. </b>Köpa VB-licens
Men nog om mina problem. Om det inte går att köpa licenser, vilket jag iofs förmodar, så skulle jag vilja protestera högljutt (kanske lite civil olydnad :). Det finns ingen anledning att det inte skulle gå. Vadå utvecklarna förlorar pengarna. Det är ungefär som att sälja en bil och förbjuda köparen att sälja vidare.
/JörgenSv: Köpa VB-licens
/JohanSv: Köpa VB-licens
Jag har ingen användning av VS.Net just för tillfället.
Är det ingen som vet om det går att sälja/köpa VB-licenser (eller licenser för vilka program som helst)
/rSv: Köpa VB-licens
Missförstår jag något nu? Visst får man som ägare av en licens (i majoriteten av fallen) sälja den vidare. Så visst får du köpa en begagnad VB-licens.
Problemet är väl snarare att hitta någon som säljer en!Sv: Köpa VB-licens
Men hur är det med dom som börjar med VB.Net, och lämnar VB6. De borde ju också ha en licens de inte använder.
Jaja, vi får se, jag kanske hittar nån.
Om man fortsätter med nästa version (VB5 => VB6 => VB.NET) så köper man ju inte nya licenser varje gång utan uppgraderingslicenser. Och då måste man behålla orginallicensen!
Du får alltså leta efter någon som har en licens och som slutat tveckla i den miljön. Sv: Köpa VB-licens
Vad menas med licens egentligen, är det samma nr kombination
som man slår in från CD :n, i såfall kan du få min VB 5.
/SvenSv: Köpa VB-licens
Licensen är att du har rätt att använda dig av en applikation alt. att du har rätt till applikationen!
I majoriteten av licensfallen så har du rätt att använda dig av en applikation, och du har förvärvat dig den rätten genom att du har betalt för applikationen.
> <b>är det samma nr kombination som man slår in från CD :n</b>
Nej, licensen är mer i "pappersform" alltså att du har ett bevis på att du har rätt att använda produkten. Numret är en licensnyckel och ska mer ses som ett "bevis" under installationen av applikationen på att du verkligen har en licens!
> <b>i såfall kan du få min VB 5</b>
Inte att rekomendera, då du isåfall begår ett brott mot licensavtalet du har godkänt när du installerade VB5.
Vill du själv inte använda VB5 så får du skänka/sälja din licens till någon, dela ut serienumret får du inte!Sv: Köpa VB-licens
>Nej, licensen är mer i "pappersform"
Alltså det papper jag fyllde i och återsände till Ms ?
/SvenSv: Köpa VB-licens
Nån som vet mer?
SSv: Köpa VB-licens
> <b>Alltså det papper jag fyllde i och återsände till Ms ?</b>
Nej, det är mer en (frivillig) registrering!
Jag skrev "pappersform" inom "" för att det beror lite på vilken licens man har. Om det är olika typer av företagslicenser (som jag mest pysslar med) så skilljer man på licensen och mediat. Då har man ett papper som säger att man har rätt att installera eller använda (beroende på licens såklart) si och så många, och sedan har man ett gäng CD-skivor (beroende på hur många media man beställt, inte licenser) och sedan ett generellt licensnummer.
Du har troligtvis en retail-licens (köps i kartong inkl. CD i butik) eller en OEM-licens (följer med någon hårdvara), och då är själva licensen oftast CD-skivan eller en liten folder med något 3D-hologram (de senare sakerna från Microsoft har 3D-hologram, ex: <URL:http://www.microsoft.com/piracy/htt/apps/>) på utsidan!
Vill du läsa mer om Microsofts olika licenser och vilka delar som är vad så är ett besök på <URL:http://www.microsoft.com/piracy/> lämpligt!Sv: Köpa VB-licens
Vet faktiskt inte, men en intressant fråga!
Ring Microsoft och fråga, det är ju det enklaste av allt!