Hej, kan man ladda en ljudfil i när man startar programmet och sedan spela upp när man vill? Så att det inte laggar till när man ska spela upp ljudet för första gången.. Kolla Filarean Bild/Grafik/Multimedia där finns jo jag håller på med ett minispel [http://www.pellesoft.nu/development/forum/view.asp?msgid=67967&forumid=2&sum=1] (mest för att förbättra kunskaper osv) och då vill jag ha pistol ljud i spelet. Och när jag skjuter första gången och den laddar ljudet så stannar spelet till i kanske en halv sekund eller mindre. Men skotten efter hackar det inte till. laggar KAn var t.ex. om man spelar nätverskpel och datorn inte hinner med att rita upp eller överföra information. Så rärelsen blir hackig. Hej igen Man kan lösa det på ett annat sätt: MCI! Kolla bland länkarna... SvenPon --> Gjorde en sökning innan jag skrev inlägget. Hittade en tråd där du hade skrivit i [http://www.pellesoft.nu/development/forum/view.asp?msgid=12251&forumid=2] tyvärr funkar inte detta.. det blir lika som om jag skulle använda .wav filen. Testa att ändra till nu hackar det för varje skott ist. Hej du får testa att använda denna modernare varianten av PlaySoundladda ljud vid start
Sv: ladda ljud vid start
hur mycket som helst.
Kör en sökning här i Forumet på Ljudfil. eller PlaySound.
/Sven
Ps vad betydder laggar som du skriver <laggar till >
DSSv: ladda ljud vid start
Sv: ladda ljud vid start
Eller i detta fallet fördröjningen då ljudfilen laddas.Sv: ladda ljud vid start
Till Andreas lagga finns inte i svensk ordlista men ok:-)
Ta hem mitt uppskick Programarkivet:Metronom Ny där ser du hur man gör när man
lägger in korta ljudsnuttar i sitt program utan att det laggar.
Dvs du skall använda dig av en Resourcefil.
Du kan också kolla mitt uppskick Programarkivet:Blocks samma teknik.
mvh
SvenSv: ladda ljud vid start
MCI är smidigt eftersom att det är systemet som spelar + hur många filformat som helst fungerar... mp3 kanske kan vara vettigt som ljudeffekt?Sv: ladda ljud vid start
Sv: ladda ljud vid start
Const SND_SYNC = &H0 i Formens General
Ändra i Suben till detta ,vi kör SND_SYNC istället
ret = sndPlaySound(SoundBuffer, SND_SYNC Or _
SND_NODEFAULT Or SND_MEMORY)
DoEvents
/SvenSv: ladda ljud vid start
EDIT:
Sven som har tillstånd att skriva här
Mystiskt gå tillbaka till ASYNC
/SvenSv: ladda ljud vid start
Private Declare Function PlaySound Lib "winmm.dll" Alias "PlaySoundA" _
(ByVal lpszName As String, ByVal hModule As Long, ByVal dwFlags As Long) As Long
Const SND_ASYNC = &H1 ' play asynchronously
Const SND_LOOP = &H8 ' loop the sound until next sndPlaySound
Const SND_MEMORY = &H4 ' lpszSoundName points to a memory file
Const SND_NODEFAULT = &H2 ' silence not default, if sound not found
Const SND_NOSTOP = &H10 ' don't stop any currently playing sound
Const SND_NOWAIT = &H2000 ' don't wait if the driver is busy
Const SND_RESOURCE = &H40004 ' name is a resource name or atom
Const SND_SYNC = &H0 ' play synchronously (default)
Dim SoundBuffer As String
'************ General Modul ***************
SoundBuffer = StrConv(LoadResData(101, _
"CUSTOM"), vbUnicode) ' i Form_Load
Ret = PlaySound(SoundBuffer, 0, SND_ASYNC _
Or SND_MEMORY Or SND_NOSTOP)
'/Vi ger inte upp Sven