Går det att byta färg på msgboxar eller är man tvungen att göra en egen ?? Messageboxar anpassar sig normal efter den färg som ditt operativsystem är inställt på för fönster (tror den kallas för ButtonFace och att den har koden &8000001F eller något sådant i VB, kolla under SystemColors i valfri Color-property i VB:s propertydialog). Det finns säkert ett sätt att byta färg på bakgrunden av en viss MessageBox utan att ändra systeminställningarna, men det kräver nog lite API-hack (skaffa sig en Windowshandle till fönstret och sätta färgen via Windows API). Enklare är nog isåfall att göra ett eget formulär, som liknar MessageBox:en, precis som du föreslog... Hej Varför skall du använda en egen färg? Messageboxen följre windowsinställningarna för aktuellt valt färgshema. Hmm...du har nog blandat ihop kostcirkeln och paletten...I kostcirkeln ska du ta lite av varje, inte paletten.... :-) >du är som Ms. Knapparna får se ut hur som helst bara dom är gråa och fyrkantiga. Tack för alla förslag. Tror jag har fått tillräckligt med information för att lösa detta. > <b>Anser ändå som SvenPon att man kan lätta upp programmets gränssnitt lite genom att avvika från windows standardfärger.</b> Hej Teknist sett så kan du subclassa message boxens fönster och fylla färgen vid WM_ERASEBKGND. Bara för detta krävs mycket kod. Dessutom gör det VB instabilt. >Varför har Pelle inte Windows standardfärger och gråa knappar.Hur byta färg på messageboxar ?
Sv: Hur byta färg på messageboxar ?
En liten invänding dock...många, inkl jag själv, gillar inte program som inte använder standardfärger, standardstorlekar på knappar m m :-)
/Per HultqvistSv: Hur byta färg på messageboxar ?
Det är då bättre att du tillverkar egna MsgBoxar som ju egentligen
inte är något annat än en FixedDialog Form med Show Modal.
Så här skriver man det Form2.Show 1 där 1 betyder Modal.
Dvs Formen måste stängas innan programmet fortsätter med nästa rad.
>inkl jag själv, gillar inte program som inte använder standardfärger
"snobberi", du är som Ms. Knapparna får se ut hur som helst
bara dom är gråa och fyrkantiga.
Här kommer den konstnärliga friheten in.Jag använder vilka färger jag vill och
storlekar,så länge jag inte "taffsar" på användarens systeminställningar
Använd Vb:s Palette färger och blanda som du vill.
Ett föredömme är Pelles sandgula.
/SvenSv: Hur byta färg på messageboxar ?
Sv: Hur byta färg på messageboxar ?
/Per HultqvistSv: Hur byta färg på messageboxar ?
Vansinne... gråa knappar finns det en hel del av - i princip alla operativsystem och alla "fysiska" knappar. Dessutom behöver man i och med XP inte ha de knapparna längre, det sköter windows om.
Nä... Knapparna får se ut hur som helst bara dom ser ut som jag vill ha dem.
/Niklas JanssonSv: Hur byta färg på messageboxar ?
Anser ändå som SvenPon att man kan lätta upp programmets gränssnitt lite genom att avvika från windows standardfärger. Dock inte så att programmet ser ut som ett tivoli. Mitt problem från början var väl att när jag startade en ny form så fick jag alltid fel färg på den vilket gjorde att jag alltid först gick in och ändrade färgen till den rätta.
Message boxarna behöll däremot stadardfärgen vilket gjorde att jag hade en färg på formen och en annan i mesageboxarna, därför min fråga. Har förgäves letat efter hur jag ändrar default färger på formar men det fick jag ju också hjälp med nu.Sv: Hur byta färg på messageboxar ?
Detta förstår jag inte! Om man som användare vill ha andra färger än Windows-default, då ändrar man ju i Control Panel => Display. Om du du har satt fasta färger i din mjukvara så påverkas ju inte dessa som användaren vill och förväntar sig!
Dålig lösning IMHO!
> <b>Dock inte så att programmet ser ut som ett tivoli.</b>
Vem bestämmer vad som är bäst för vem? Du som utvecklare? Knappast! Jag som tekniker? Knappast! Naturligtvis är det användaren själv som ska kunna påverka hur han vill ha sitt gränssnitt!
Ju mer du som utvecklare följer Windows-default och låter din mjukvara följa systeminställingarna, ju bättre är det för användaren!Sv: Hur byta färg på messageboxar ?
"Ständigt denna Ms vessla" som Ture Sventon skulle ha sagt.
Tro kanske att Vi pratar förbi varandra.
Det är väl ingen skillnad på tex Pelles site eller en applikation
Varför har Pelle inte Windows standardfärger och gråa knappar.
Klart att man får designa sina prog med dom färger man själv har valt.
Om man sen har "taskig smak" så får man kanske inte göra så många prog.
Eller så får man besked "gå hem gör om".
Samma som en konstnär som målar taskigt , han säljer inga tavlor.
Brukar faktiskt få beröm för mina program därför att dom skiljer sig
från Ms tråkiga standard.
Ett genialt program skall ha en genial design 0:-)
Nog om detta Öst är Öst och Väst är Väst aldrig mötas de två.
/Sven
Förresten nu har jag tröttnat på Pelles sandgula ,hur ändrar man till ljusrött ??
DSSv: Hur byta färg på messageboxar ?
Däremot är det lite klurigare med prompten och ikonen. Eftersom dessa inte är transparanta. Utan är ritade med ButtonFace.
Att skapa en egen message box är nog lättatste alternativet.Sv: Hur byta färg på messageboxar ?
Du lyckades ge dig själv på nöten det sista du gjorde, SvenPon:
>Förresten nu har jag tröttnat på Pelles sandgula ,hur ändrar man till ljusrött ??
Där har du svaret: vi kan inte ändra hur en webbsida ser ut alls lika enkelt som vanliga program.
/Niklas Jansson