Hejsan! kollade lite på sidan men är verkligen det där en så bra variant att lösa mitt problem på? kollade lite på sidan men är verkligen det där en så bra variant att lösa mitt problem på? Det kan väl inte vara så svårt att fixa, skala bara om x & y värdena du får när du klickar med musen till en måttenhet. Räkna sedan ut sträckan mellan dina två klick så får du avståndet. Hej, tackar så jätte mycket, fungerar perfekt ditt exempel mikromjuk.Utmaning
Jag har ett litet problem som jag inte vet riktigt hur jag ska lösa, tänkte att ni kanske kan ta det som en liten utmaning eller så.
Iaf det jag vill att mitt program ska göra är att mäta avstånd på en karta. Jag har en karta på ca 20*20cm och jag vill sätta in denhär kartan som en bild i en form där jag vill kunna på ett enkelt sätt mäta avstånd mellan vissa punkter på kartan. tillexempel så kanske jag klickar på ett ställe på kartan nere i höger hörn och sen uppe i vänster hörn och vill sen veta hur långt avståndet är mellan dessa punkter.
Skalan ska vara olika beroende på vilken karta, men låt oss säga att skalan är 1mil per cm.
Vet inte om detta kanske är svin svårt att göra, men kanske det finns någon som har en bra lösning på det.
Jag har också tänkt att man ska kunna markera ut punkter på kartan där man kan klicka för att se mer information om just den punkten, men men det kan jag nog lösa sen på något sätt.
Alla förslag, tips, idéer är välkomna
Hoppas ni kan hjälpa mig med detta, tack på förhand.
//DoRsalSv: Utmaning
1. Tar det inte stor plats att ha en ocx för en sån liten sak som jag vill göra, vill juh bara mäta lite avstånd
2. Är det gratis?
3. Kan inte hitta något om att mäta avstånd.. men det finns det säkert, har inte letat så länge, får väll kolla mer när jag kommer hem
om någon annan har något bättre exempel, gärna kod exempel på hur man kan mäta avstånd mellan där man klickar med musen på kartan först och andra klicket på kartan med musen så skulle jag gärna vilja veta det.
Tack på förhand.Sv: Utmaning
1. Tar det inte stor plats att ha en ocx för en sån liten sak som jag vill göra, vill juh bara mäta lite avstånd
2. Är det gratis?
3. Kan inte hitta något om att mäta avstånd.. men det finns det säkert, har inte letat så länge, får väll kolla mer när jag kommer hem
om någon annan har något bättre exempel, gärna kod exempel på hur man kan mäta avstånd mellan där man klickar med musen på kartan först och andra klicket på kartan med musen så skulle jag gärna vilja veta det.
Tack på förhand.Sv: Utmaning
Ett snabbt ex. har inte testat men det skall nog fungera
Option Explicit
Dim x1
Dim y1
Dim x2
Dim y2
Dim antalpunkter
Private Sub Form_MouseDown(Button As Integer, Shift As Integer, x As Single, y As Single)
Dim x
Dim y
Dim z
If antalpunkter = 1 Then
x = x2 - x1
y = y2 - y1
' Nu har du fått en rätsidig triangel och då kan du
' räkna ut avståndet.
' Använd följande formel z^2 = x^2 + y^2
z = Sqr(x * x + y * y)
' Använd nu z och skala om värdet så det blir rätt avstånd
End SubSv: Utmaning
har du inte redan fått ett bra svar så har jag gjort ett exempel. Huruvida det passar dig låter jag dig bedöma. Håll till godo! Det heter mapdist.zip och ligger i filarean.
/MikromjukSv: Utmaning
tusen tack!
/DoRsal