Hejsan Du kan lägga en liten textfil i samma katalog som varje gång öppnas och kontrolleras. Om exe-filens version är äldre än textfilen kan du varna användaren om att nyare version finns att tillgå. Jag föredrar att gå efter datumet på servern respektive lokalt... Kör winsock mot filen och avbryt direkt efter första hämtningen och gör om datumet som finns till ett vanligt vb-date och sen stoppa in i en if-sats... Mycket bättre eftersom att den utgår ifrån senast-ändrad datumet och laddar egentligen inte ner något...Känna av ny version
Jag sitter och klurar och behöver lite synpunkter på ett litet program som skall kolla om det finns en ny version som laddas i stället för den äldre versionen när någon skall starta programmet.
Vad är bäst att jämföra med eftersom den nya versionen kommmer att ligga i samma map som den gammla versionen, så måste man ändra namn på exe filen varje gång den uppdateras eller.
Detta är för att det finns dom som aldrig stänger av sin burk efter arbetet och kan inte bytas ut när jag vill lägga upp en uppdaterad verson.
Jag arbetar för närvarande med VB5 och Access97 i lokalt nätverk.
Mvh
TobbeSv: Känna av ny version
Exempelvis har du en textfil kallad version.dat där det står
1.18
Sen i ditt vb-program där du låter programmet uppdatera version varje gång du kompilerar ditt program:
<code>
Open app.path & "version.dat" For Input As #1
Line Input#1, versiondata
Close
Currentversion = App.Major & "." & App.Minor
If versiondata > currentversion Then
Msgbox "Nyare version finns, programmet avslutas. Starta om igen"
Unload Me
End If
</code>
/PelleSv: Känna av ny version