hej jag jobbar lite med visual basic och på sista tiden har jag blivit ganska duktig. men jag har hört både dåliga och bra kommentarer om visual basic. är det värt att fortsätta med vb? hör av dig Hej >Borland C++ >Varför just Borland? Hur kom du fram till allt detta? Hur gjorde du utvärderingen? Hej. Min personliga uppfatning om vb är att det går kanon bra att skriva stora aplikationer med det och att det funkar bra till detta. tja jag har hört andra diskutioner på andra forum. typ frågan var hur gör man det och det i vb. svaren ser ut så här: vb är skit, gå över till c++, eller vb är inte alls skit >vb är skit, gå över till c++ Jag jobbade en gång i tiden med Wang-Basic som så småningom blev Niakwa. Då jag blev pensionär tyckte jag det skulle vara intressant att programera 'Grafiskt' och började därför med VB6. Jag är långt ifrån någon expert men för mitt behov passar det utmärkt. För mig är det som SvenPon säger ett perfekt hobbyspråk som man dock kan göra mycket med inte minst om man finner lite kod här och lite där som man kan sätta samman. Ett exempel är ett program, LgFavorit, som jag gjort till mig själv. Vill du se vad det är kan du kika på hjälpfilen som du finner här: http://www.larspetersson.com/LgFavHelpSE.chm Riktiga gentlemän använder COBOL och håller inte på med några moderna larvigheter som c++ eller vb. Tyvärr är VB ett inte riktigt bra på allt, men det fungerar och är ganska smidigt. >Deras C++ är av högsta standard. Ingen som kan tänka sig att skriva lite nybörjarkurser i assembler? Jag kan noll så att kunna starta från scratch vore kul! >VB är bra om prestanda, modularitet och återanvändbarhet inte prioriteras VB är inte skit...den som säger det vet inget om skit... >Skulle jag göra ett program i Delphi kan jag garantera dig att slutresultatet skulle bli sämre. >1) Prestanda kan man visst få om man vill, dock inte i samma områden Jisses, infekterad debatt, kanske borde inte gör inlägg men ändå... > <b>Nä... den brännande punkten är trots allt som jag ser det, förståelse för strukturer och OOP för ett projekts lyckande eller misslyckande, eller vad säger ni???</b> Hej Om nu alla som gnäller på VB överhuvudtaget bryr sig om att fortfarande arbeta med det är fullständigt ofattbart. Det är resultatet som räknas, inte vilket språk det är gjort i. VB är kalas! Men Borlands variant (Delphi) är ett strå vassare. VB är kalas! Men Borlands variant (Delphi) är ett strå vassare. Håller med delvis: Jag håller med. Å ena sidan vill man hänga med och lära det nya, å andra sidan är det så mycket att lära nytt i VB.NET att jag inte kommer framåt i det projekt jag testat. HejVisual basic, värt att fortsätta?
andreasSv: Visual basic, värt att fortsätta?
Vb är ett hobbyspråk och verkar inte att utvecklas i positiv riktning.
Bra ! Mycket Bra nybörjarspråk. Men !! Vill du utvecklas i OOP så
rekommenderar jag dig att välja Borland C++ eller Delphi 7.0 .
Vb är sanslöst på att ockupera minnesarea man får bifoga
en massa runtime "shit" när man skall (deploya) installera på användaredatorer.
Din ledstjärna skall vara "StandAlone" program så långt det låter sig göras.
Du riskerar att stanna i växten om du inte börjar vidga vyerna !
Allt du lärt dig i Vb har du jätte mycket nytta av,
De rekommenderade verktygen stöder nu redan .net frame
/SvenSv: Visual basic, värt att fortsätta?
Varför just Borland?
Finns många gratis kompilatorer som är bättre.
/Niklas JanssonSv: Visual basic, värt att fortsätta?
Därför att dom är banbrytare,deras bas grundarbete på att
göra snabba effektiva kompilatorer håller mycket hög standard.
Dom höll på att bli uppätna av Ms , Men !! har rest sig.
Borland är kvalitet från början till slut. Deras C++ är av högsta standard.
Deras kompilatorer ligger så nära man kan få ett högnivåspråk
att generera Assembler kod.
På ett annat ställe här hos Pelle disskuteras "inlineassembler",
det är ett av deras varumärke, kanonbra.
>Finns många gratis kompilatorer som är bättre.
Nämn någon, ! Obs inget prog krig ! saklighet.
Är mitt första svar ett dåligt råd ????
Sv: Visual basic, värt att fortsätta?
>> Allt du lärt dig i Vb har du jätte mycket nytta av,
Helt rätt och jätteviktigt att komma ihåg...
//freddaSv: Visual basic, värt att fortsätta?
Jag håller på med en applikation som har ca 1500 användare som kör allt mot en mts->databas, tjänstena ligger på en mts server som hanterar alla transaktioner mm.
Och allt är skrivet i vb inkluseve server sidan.
Visst om man inte kan vb så bra så går det lätt att skriva saker som funkar mindre bra vilket jag tycker är en nakdel. Men med lite tränin så går det att få även vb ganska minnes snålt och snapt.
Jag har gämfört visa saker som är tidskritiska för mig i c++ och vb och det finns inte någon nämn värd skilnad.
Utväkligs tiden (=kostnaden) blir ca 1/3 av att utväkla i c++ vilken jag ser som en fördel.
//TobbeSv: Visual basic, värt att fortsätta?
typiskt C++ programmerare som tror att deras språk är bäst till allt!!
ja...kanske till spel..
Troligen har dom oftast ingen erfarenhet av VB eller bara tittat lite på det...
Och så har dom lyssnat på andra som säger att VB är skit så tar dom efter det...
Eller så har dom gjort ett projekt som tydligen inte gick och så helt plötsligt är VB skit bara för att det inte gick....
äsch...VB duger gott och väl ett tag till...tycker jag...
Och varför bry sig om vad andra programmerar? så himla töntigt....
/bjSv: Visual basic, värt att fortsätta?
/RolandSv: Visual basic, värt att fortsätta?
Däremot är Delphi bättre då slutresultatet oftast blir bättre än dito kodat i tex C++.
C++ kan var riktigt roligt om det inte är allt för stora projekt. Cobol har jag inte provat, men borde snart vara helt utdött.
Roligast är assembler, då gäller det att ha tungan rätt i mun!Sv: Visual basic, värt att fortsätta?
Deras C++ bör vara av den iternationella kommitténs standard och inget annat. C++ ska inte skilja sig ett smack vad du än väljer för kompilator eller system. Det är det som är dess största styrka.
>Deras kompilatorer ligger så nära man kan få ett högnivåspråk att generera Assembler kod.
I princip alla högnivåspråk genererar maskinkod i slutändan, och man kan ju fråga sig om du verkligen kan veta Borlands kompilatorers optimeringsmöjligheter.
>Nämn någon, ! Obs inget prog krig ! saklighet.
gcc, djgpp (om man vill koda dos), dev-c++, osv. Det är bara att leta!
>Däremot är Delphi bättre då slutresultatet oftast blir bättre än dito kodat i tex C++.
Va? Finns ingen logik i det uttalandet. Skulle jag göra ett program i Delphi kan jag garantera dig att slutresultatet skulle bli sämre.
Det beror helt och hållet på vad det är man kan.
>C++ kan var riktigt roligt om det inte är allt för stora projekt.
Va i helv... får du det ifrån? Är det något som C++ är bra för så är det just stora projekt! Hör talas om modulär programmering? OOP?
VB är bra om prestanda, modularitet och återanvändbarhet inte prioriteras, dvs. fullständiga program som utför någon speciell uppgift och som endast ska uppdateras med detaljer i fortsättningen.
Håller inte med...
1) Prestanda kan man visst få om man vill, dock inte i samma områden
2) Modularitet, menar du att använda class-filer och kontroller då?
3) Går visst att återanvända på ett lätt sätt...Sv: Visual basic, värt att fortsätta?
/Per HultqvistSv: Visual basic, värt att fortsätta?
Opsidejsi !! Sv: Visual basic, värt att fortsätta?
Ja... man kan få prestanda, men man bör inte använda VB om man prioriterar prestanda eftersom man alltid kan göra program snabbare i t.ex. C/C++
>2) Modularitet, menar du att använda class-filer och kontroller då?
Jag menar modulär programmering - att ha lätt utbytbara moduler som inte ger någon som helst förändring hos den som arbetar mot dem.
I VB blir man nästan alltid beroende av detaljer i implementeringen hos ett objekt man använder. Man har ingen polymorfism att tala om och det finns ingen motsvarighet till varken överlagrade funktioner eller templates.
>3) Går visst att återanvända på ett lätt sätt...
Du menar alltså att du helt utan problem kan ta in kod från ett två år gammal projekt som utför det du vill utan i princip någon som helst förändring?
Och jag vet naturligtvis att fristående delar som man lägger in i sitt program i viss mån kan antas uppfylla 2 och 3, men det är inte ett sätt som VB-programmerare arbetar på. Man arbetar för att lösa ett specifikt problem, och VB är inte uppbyggt på ett sådant sätt att man uppmuntrar döljning av kod och situationsoberoende kod.
VB är klockrent, inget fel där, har man inte upplevt VB som probs, varför leta efter probsen!?
Som programmerare har man ju stött på termen "If it works, dont FIX it", låter som att killen som vill byta från VB försöker fixa ngt som funkar fint.
Dessutom, mycket av det som många klagar på finns ju numera i VB.NET som är nästa generation av VB. Ok, steget från VB6 till VB.NET är ju inte direkt pisslitet men ändå... man får mycket gratis, typ syntax hehe ;o)
Nä... den brännande punkten är trots allt som jag ser det, förståelse för strukturer och OOP för ett projekts lyckande eller misslyckande, eller vad säger ni???
/hobbeSv: Visual basic, värt att fortsätta?
Jag skulle nog vilja ta det ännu lägre. Kompetens! Det är betydligt viktigare än språkval!Sv: Visual basic, värt att fortsätta?
>Kompetens! Det är betydligt viktigare än språkval!
Svårt att bli kompetent om man tvingas jobba med taskiga verktyg.
Antingen gillar man läget eller så byter man till det som passar.
Största problemet är nog inte taskiga utvecklingsverktyg utan snarare taskiga programmerare.
Likt bilar så hjälper det inte om man får den mest häftiga sportbilen om man inte ens kan köra bil.
mvh Roland, som nog tar bussen idag.Sv: Visual basic, värt att fortsätta?
Prestanda är oftast inte avgörande med dagens snabba datorer.
Tycker personligen bäst om C men det finns så mycket färdigt i VB som sparar tid.
Är du duktig på VB - fortsätt några år till men kolla gärna andra språk vid sidan om, tänk på hur mycket tid du lagt på att lära VB och tänk på tiden det tar att lära nytt.
Jag har haft VB 4, 5 och 6 och är ganska nöjd. Har provat VB.NET men har gått tillbaka av ren frustration :-)Sv: Visual basic, värt att fortsätta?
Klubban gör väl inte hela golfspelaren? Sv: Visual basic, värt att fortsätta?
Klubban gör väl inte hela golfspelaren? Sv: Visual basic, värt att fortsätta?
Jag gillar VB men VB.NET är för krångligt för att vara basic...
Men eftersom de nu har fått den idén att göra om VB.NET så måste man väl rätta sig... :(Sv: Visual basic, värt att fortsätta?
Kommer det nåt nytt sen när man väl lärt sig .NET kan man undra... man vad är alternativet? Har testat Java men det verkar inte bra till rena enanvändarprogram med accessdata, datagridar och enklare utskrifter som jag arbetar med. Sv: Visual basic, värt att fortsätta?
>Å ena sidan vill man hänga med och lära det nya, å andra sidan är det så mycket att lära nytt i VB.NET att jag inte kommer framåt i det projekt jag testat.
Bra sammanfattning, varför skall man lägga tid på en krånglig ,knäpp kopia
av de andra färdiga OOP verktygen. Lägg tiden på C++ eller Delphi 7.0
de är värda varenda krona som dom kostar.
/Sven