Det är stor skillnad på vb6 och vb.net. I vb.net har (äntligen) full objekthantering kommit och även arv stödjs nu fullt ut m.m. VB6 kontra VB.net och motsvarande C++
Vidare till frågan om VB är något att programmera i undrar jag om skillnaden när man kommer upp i .net. Som jag har fått förklarat spelar det ingen roll vilken typ av språk man använder, slutresultatet blir ändå det samma, förmodligen har jag fel, men kan någon förklara?
//Anders Sv: VB6 kontra VB.net och motsvarande C++
I dotnet strategin är frameworken den centrala och stora förändringen. I och med frameworken använder sig alla utvecklingsverktyg och språk som stödjer dotnet samma clr. Detta innebär att oavsett språk har du nu tillgång till samma "funktionsbibliotek" och därmed i princip samma styrka i samtliga språk.
Personligen tycker jag att detta gör vb.net mycket intressant, enkelt språk med samma möjligheter och styrka som övriga dotnet språk, och denna skara växer, nästa på tur är delphi (mycket trevligt verktyg).
En annan intressant utveckling med dotnet är att det pågår arbete med att porta det till linux, detta är MYCKET intressant (om inte M$ sätter käppar i hjulet).