Jag vill lyfta ett program från vb4 till vb6. Programmet funkar bra men ocx-komponenterna Threed.SSPanel, Threed.SSCheck, Threed.SSCommand, Threed.SSFrame och Threed.SSOption har fel färger och går inte att korrigera. Hej Varför inte använda motsvarigheterna i VB? Dumt att använda komponenter som inte behövs. Hej Hört talas om yttrandefrihet? Hej Jag har egentligen inte med detta att göra, Jag blev så himla förb.... Förlåt om det lät som det. Tycker ingen är dummare än mig. Tjosan. Här sprakade det till. Jag har utvecklat applikationer i VB sedan det dök upp dataaccess i vb3. Problemet bottnar i just detta. Gamla applikationer i vilka oönskade rent visuella effekter dyker upp. Man kan inte utgå från att alla uppdragsgivare ser nyttan av att lägga pengar på fungerande program, bara för att en ny version dyker upp. I det här fallet pratar jag om en av mina största vb-installationer.Threed vb4 till vb6
Att byta till standardkomponenter är en lösning men de flesta events har andra argument-listor. Jag vill så snabbt som möjligt uppgradera. Vad ska jag köpa?
Tackar på fh.
RolfSv: Threed vb4 till vb6
Förmodar att du menar Threed32.ocx.Den finns för registrering
Som jag svarat innan här i Forumet
Gör så här.På din Vb6 CD,
Öppna Common\Tools\Vb\Controls
Kopiera över dessa ocx:er till din systemmapp
Där hittar du en fil Vbctrls.reg kör den filen så
skall det ordna sig.
För säkerhets skull så kopiera över Vbctrls.reg till System32 mappen
och kör registreringen därifrån.Det är också lämpligt att du kopierar in de
övriga ocx :erna som ligger i mappen Controls innan du kör regfilen.
mvh
SvenSv: Threed vb4 till vb6
Tanken i vb4 var väl att ha 3d kontroller. Sv: Threed vb4 till vb6
>Dumt att använda komponenter som inte behövs.
Skit i de du , håll inne med dumma kommentarer.
Det kan vara gamla prog som har dessa kanonbra kontroller.
Threed32 SSPanel är suverän finns ej i Vb.
/SvenSv: Threed vb4 till vb6
Varför ladda massa kontroller för flasha till en applikation.
Det tycker jag är dålig programmering. Har inte jag lika stor rätt att uttrycka min åsikt som dig?Sv: Threed vb4 till vb6
>Hört talas om yttrandefrihet?
Jo det har jag men det var du som angav tonen.
>>Dumt att använda komponenter som inte behövs.
Du menar att andra är dumma, det är bara du som vet hur det är.
Du kallar inte mig och andra för dumma, utan att få mothugg .
Citat :"Jag är smartare än vad jag ser ut att vara..."
Kommentar: Men tydligen lika djä.. dum. Påminner lite om Himmler i unga år
men besväras av tonen. Tycker inte att den
hör hemma här inne på Pellesoft.
Först skrev Andreas Hillqvist en ledande fråga:
"Varför inte använda motsvarigheterna i VB?",
vilket (tyckte även jag var en logiskt fråga).
Nästa mening: "Dumt att använda komponenter,
som inte behövs." trodde jag inte att det var möjligt
att uppfatta annorlunda än "Varför gå över ån efter vatten?"
Jag kan inte uppfatta det som att "ange en ton" eller kalla
någon för dum. Skulle så vara, så trodde jag mer om dej,
vår egen SvenPon, än att du skulle häva ur dej:
"Skit i det du!"... "din djä.. skit"..."djä.. dum".
Vid din ålder (å förväntade livs-visdom) bör du ha nåtts av
uttrycket att "ha vunnit en diskussion, men förlorat en vän".
Det är möjligt att du är en auktoritet då det gäller programmering,
men då det gäller att kommunicera på ett konstruktivt sätt, så har
du "mer kvar att lära". Nu vill jag betona att detta har inget med
sakfrågan att göra, å är min högst personliga åsikt. Du gjorde mej
besviken med dina "hårda", omotiverade och onyanserade ord.
/ChristerGbg Sv: Threed vb4 till vb6
Alla Andreas inlägg genomsyras av att Vi är lite smådumma ,det är bara
han som vet och kan det rätta. Sinnet rann över.
Det är inte alls "att gå över ån efter vatten",Threed32.dll är en förbaskat
bra tredjeparts ocx.
Jag kanske skulle använda ordspråket. Låter bättre och är svårare att feltolka.
Lätt att man ställer samma krav på andra som sig själv.
JAg har några års erfarenheter med att utveckla applikationer. Då har jag kommit fram till att man bör överväga alla komponenter man användersig av.
Några punker man bör tänka på:
* Kvalitet - Hur stabil är den.
* Licens - Får jag använda mig av den? Vad kostar en utvecklings licens?
* Uppdateringar - Kommer den att fungera med nästa OS. Kommer buggar att rättas.
* Support - Finns det dokumentation för den.
* Distrubetion - Får jag distrubera den? Kostar det något? Vad är den beroende av för versioner, OS, osv(T.Ex. MFC)?
* Resurser - Hur mycket resurser slukar komponenten? Är den vär det?
Ju fler komponenter man använder sig av ju svårare är det att få installationer attt fungera och felsöka de som inte fungerar. Håller man ner antalt komponenter till microsofts Windows Common Controls, ADO osv. Vilket uppfyller många av tidigare angivna punkter. Får man ett enklare liv.
Givet vis beror det på vilken kvalitet man vill ge. Man kan ju nöja sig med att det funkar på ens egen dator.
Vissa av er kanske har hört talas om DLL hell. det är när olika versioner av ens komponenter krånglar.
Hoppas jag klargjort varför jag valde min något hemska formulerade ståndpunkt?Sv: Threed vb4 till vb6
Andreas tycker inte att man ska lasta in ocxer i onödan. Den uppfattningen delar jag fullt ut. Men på vb4-tiden fanns inte de möjligheter med standardkomponenterna som mina uppdragsgivare ville ha. Det finns för övrigt inte än. Så ibland måste man ta in tredjepartare, och det är för övrigt Microsofts ambition att möjliggöra detta. Och det har det alltid varit. Före detta tredjepartare har numera inlemmats som standardkomponenter. Andreas har ett antal punkter.
* Kvalitet - Hur stabil är den.
* Licens - Får jag använda mig av den? Vad kostar en utvecklings licens?
* Uppdateringar - Kommer den att fungera med nästa OS. Kommer buggar att rättas.
* Support - Finns det dokumentation för den.
* Distrubetion - Får jag distrubera den? Kostar det något? Vad är den beroende av för versioner, OS, osv(T.Ex. MFC)?
* Resurser - Hur mycket resurser slukar komponenten? Är den vär det?
Rent allmänt funkar ocx-marknaden så att man köper en utvecklarlicens och sedan kan man fritt distribuera sina applikationer med dem. Det finns så klart undantag, men detta är regeln. Min erfarenhet av Sheridan, Apex, FarPoint, Crystal etc. är att det är stablia och bra grejer med lysande dokumentation. Hur en utveckklare ska känna till en komponents beteende i nästa os-release är för mej höljt i dunkel. För övrigt gäller DLL-hell inte enbart ocx:er.
SvenPon: På min vb6-cd finns inte de katalogerna du refererar till (Visual Studio 6 Enterprise). Undrar varför.
Jag löser problemet så här. Jag byter ut alla tidigare nämnda komponenter mot standard-komponenter.
TACK alla för deltagande i kedjan.
//Rolf