Skall bygga ett kommunikationsprogram via modem och behöver lite hjälp. > 1. Skall ringa upp ett nr Som jag säger så har jag egentligen aldrig jobbat med kommunikation så därför är väl en del frågor löjliga, men så är det. Jag har börjat testa med Vb samples vbterm.vbpKommunikation via modem
Vet inte riktigt än vad jag skall fråga om men du kanske har någon intressant länk
eller egna råd att ge.
Beskriver i korthet händelseförloppet.
1. Skall ringa upp ett nr
2. Svarande modem ger mig en kodnyckel
3. Jag skall testa kodnyckel och sedan skicka Ok till svarande modem.
4. Skall sedan med hälp av kodnyckeln kryptera ett befintligt lösenord och
skicka dtta tillbaks till svarande modemet.
5. Efter detta skall själva datatransmissionen börja.
den data jag skall skicka skall skickas i poster om 200 teccken
vet inte riktigt hur jag skall göra för att få till detta.
Antar att jag på något sätt måste stoppa dataflödet och sedan starta upp det igen.Sv: Kommunikation via modem
ATDT0123456789
> 2. Svarande modem ger mig en kodnyckel
Svarande modem får RING och ska då svara med ATA
> Vet inte riktigt än vad jag skall fråga om men du kanske har någon intressant länk
Vad är det du undrar över, hur du skickar saker på serieporten eller vad det är du ska skicka (kryptering, felkontroll)?Sv: Kommunikation via modem
Jag vet hur jag skall ringa upp.
Jag får också kodnyckeln i en sträng
Som jag fattar det så måste jag fånga uppdenna kodnyckel i en sträng men först skriver ju modemet "CONNECT 9600" och det är jag inte iontresserad av. Därefter skickar svarande modem kodnyckeln som jag är intresserad av. Denna måste jag lägga i en variabel och sedan göra en beräkning med hjälp av den. Efter beräkningen skall jag skicka "OK" till det svarande modemet.Jag behöver emellertid lite tid att göra denna beräkning och sändande modemet är tydligen inställt på att skicka denna kodnyckel etrt antal gånger så den kommer flera gånger i terminalfönstret. Antar att jag tillfälligt måsta stoppa dataflödet och sedan ta upp det när jag är klar med denna beräkning. Hur ??. Om det svarande modemet fått OK från mig så kommer nästa fråga. Jag skall då använda denna kodnyckel för att kryptera ett lösenord som jag tidigare erhållit med hjälp av denna nyckel. Detta tar också lite tid och när detta är fjort skall jag skicka tillbaks denna krypterade nyckel och på så sätt få Ok på att fortsätta kommunikationen. Datat som sedan kommer från det svarande modemet kommer i skurar om 200 thn med en checksumma på slutet. Jag måste då beräkna och kontrollera denna och skicka nytt ok. Därefter skall tydligen ytterligare skurar komma tills jag har fått allt. Förstår artt det är eventet OnComm som skall användas med vet inte hur det skall behandlas.