Hej.. Enklast är att använda Microsoft ActiveMovie Control. Den lägger du till i component dialogen som ligger under "Project"\"Components..." menyn. Du kan också få fram den genom att trycka [Ctrl]+[T]. Ja men går det inte att göra så att det funkar med filelistbox? Ja vill kunna markera en .avi film i filelistboxen och sen trycka på en start knapp så startar windows media player och filmen.. <code> Hej Förlåt då! Jag antog att filmen skulle visas i programmet. HejHur får jag en .avi fil att starta i filelistbox?
Jag har nyss börjat programmera i vb så jag är inte så bra. Men skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig med ett problem. Det är så att jag försöker att få filmer att starta när jag markerar dom i filelistboxen och sen trycka på start knappen. Hur ska jag göra?Sv: Hur får jag en .avi fil att starta i filelistbox?
Sätt ett kryss framför " Microsoft ActiveMovie Control".
Du kan läsa om kontrollen på MSDN:
http://www.microsoft.com/Developer/TECH/amov1doc/amsdk030.htmSv: Hur får jag en .avi fil att starta i filelistbox?
Sv: Hur får jag en .avi fil att starta i filelistbox?
Private Declare Function ShellExecute Lib "shell32.dll" Alias "ShellExecuteA" (ByVal hwnd As Long, ByVal lpOperation As String, ByVal lpFile As String, ByVal lpParameters As String, ByVal lpDirectory As String, ByVal nShowCmd As Long) As Long
Private Sub cmdStart()
Call ShellExecute(hwnd, "Open", File1.Path & "\" & File1.FileName, "", App.Path, 1)
End Sub
</code>
Vet inte om det är det bästa sättet med det funkar iaf.
/MickeSv: Hur får jag en .avi fil att starta i filelistbox?
Nu är Andreas där igen och strular !
Han frågar klart och tydligt
>när jag markerar dom i filelistboxen
Varför i helv.. då blanda in annat tjafs.
Du får komplettera med en DirListbox ,det finns massor av
exempel här hos pelle , träna på att köra sökning.
Kolla i Tips o Trix , kolla i Filarean
Svar: det går alldeles utmärk att göra som du tänkt.
mvh
SvenSv: Hur får jag en .avi fil att starta i filelistbox?
Måste jag ursäkta varje inlägg ja skriver eller? Uppmanade inte Pelle att man skulle ta det lungt med inlägg. Brist på plats i SQL servern eller nåt.Sv: Hur får jag en .avi fil att starta i filelistbox?
>Måste jag ursäkta varje inlägg ja skriver eller?
Nej det tycker jag inte, testa att läsa vad det frågas efter.
Sedan finns det ju skrivklåda Forumet där du kan träna på dina
svenska stavnings kunskaper.
Till Pierre kolla [Retunera sökväg och filnamn] och inlägget i Vb allmänt här ovan
" söka igenom många textfiler"
/Sven