hejsan... Jag har själv gjort en ordbehandlare, och för att få t.ex. fetstil har jag skrivit så här: Ett annat alternativ skulle kanske vara att använda togglebutton från MS Forms 2.0 Object Library? Där har du ju funktionen klar ... Om du öppnar "custom" dialogen för toolbaren. Markerar fliken "Buttons" och ändrar "Style" egenskapen till "tbrButtonGroup" för det knappar du vill ingår i gruppen så får du det betende du söker. MS Forms 2.0 Object Library... Är det tillåtet att distrubera den? Går ju inte att förutsäta att alla har den installerad? >Är det tillåtet att distrubera den? Går ju inte att förutsäta att alla har den installerad? Andreas, du skulle möjligtvis inte kunna utveckla din motivation varför man inte skall använda IIf, så att även jag förstår? Nackdelar med IIF:toolbar knapp
jag har en toolbar i ett program och vill att när jag trycker på knappen så ska den stanna nertryckt. varför går det inte bara att skriva
Toolbar1.Buttons.Item.Value = tbrPressed
tycker att det skulle vara en bra lösning men den verkar inte gilla att jag skriva .Item i raden eller nått...
kanske någon har en bra lösning på detta.
altså knappen ska fungera som "vänsterjustera" och "centrera" knapparna i word typ. den ska stanna nertryckt när man valt att använda den knappen.
hoppas ni förstod mitt lilla problem, blev lite tjorvigt skrivet kanskeSv: toolbar knapp
Private Sub Toolbar1_Click (blablabla)
Case "bold"
RichTextBox1.SelBold = RichTextBox1.SelBold + 1
Button.value = IIf(Richtextbox1.selbold, tbrpressed, tbrunpressed)
'Observera att det skall vara IIf och inte If
End Select
End Sub
Detta funkar i allafall för mig. Om det inte funkar, kan du testa att lägga till en timer med intervallet 1, och i den koden skriva:
If Richtextbox1.selbold = true then
Toolbar1.Buttons("bold").value = tbrpressed
else
'osv
MvH Dan "DaPe" PerssonSv: toolbar knapp
Eller finns det kanske någon annan anledning till att inte använda denna kontroll?
/EESv: toolbar knapp
Om du bara vill ha det för en knapp, ändrar "Style" egenskapen till "tbrCheck".
Rekommenderar ej IIF funktionen. Eftersom det är en funktion utvärderas parametrarna. En if-sats är att föredra.Sv: toolbar knapp
Blir ju kaka på kaka. Efter som det är ett mastigt bibliotek att infoga bara för en "toggel button".
Har haft problem med list o comboboxen i den. Någon annan som har någon argument för eller emot? Sv: toolbar knapp
Sant. Distribution är ju inte så uppskattat av M$, som vi redan sett med exemplet teckensnitt som var uppe här för ett tag sedan.
>Blir ju kaka på kaka. Efter som det är ett mastigt bibliotek att infoga bara för en "toggel button".
Mjo, jag har ingen koll på hur mycket det handlar om egentligen, men ligger säkert mycket i det.
>Har haft problem med list o comboboxen i den. Någon annan som har någon argument för eller emot?
Har bara kört just togglebutton därifrån, och inte haft några problem med just den.
Efter att ha sett att det går att lösa relativt enkelt på annat vis, och insett en del av nackdelarna med "min" lösning så går jag nog från togglebutton i mina projekt.
/EE *lär nåt nytt varje dag*Sv: toolbar knapp
(Jag använde IIf bara för att Microsoft använde det i sin Application Wizard)
MvH Dan "DaPe" PerssonSv: toolbar knapp
- Långsam, fick det till IIF=400 och IF = 50
Private Sub Command1_Click()
Dim StartTickCount As Long
Dim Index As Long
Dim Value As Boolean
StartTickCount = GetTickCount()
For Index = 1 To 100000
Value = IIf(Value, False, True)
Next
Debug.Print GetTickCount() - StartTickCount
End Sub
Private Sub Command2_Click()
Dim StartTickCount As Long
Dim Index As Long
Dim Value As Boolean
StartTickCount = GetTickCount()
For Index = 1 To 100000
If Value Then
Value = False
Else
Value = True
End If
Next
Debug.Print GetTickCount() - StartTickCount
End Sub
- Utvärderar parametrar(denna sats kommer inte funka, Divison på noll)
Value1 = 5
Value2 = 0
Value3 = IIf(Value2 = 0, 0, Value1 / Value2)
- Går inte att lägga till ytterligare satser
IF Value1 = 0 Then
ElseIf Value2 = 0 Then
Else
End If
- Större uttryck är svår läsliga, If-satsen mer överskådlig
Fördelar:
+ Enkel att skriva