Jag har aldrig jobbat med kommunikation så därför är väl en del frågor löjliga, men så får det bli. Jag har börjat testa med Vb samples vbterm.vbp Hej! Tackar Anders Hej! För mig skulle det räcka med någon application byggd i VB och MSCOMM. Det är då ganska lätt att följa koden och se var och när man ställer parametrarna. Vet du någon eller har du något själv som du är villig att lämna ut. Jag hade precis tänkt att föreslå VBTerm när jag såg att du redan tittat på det exemplet. Hur skall man t.ex ställa parametrarna och när.Seriekommunikation
Jag vet hur jag skall ringa upp.
Jag får också kodnyckeln i en sträng
Som jag fattar det så måste jag fånga uppdenna kodnyckel i en sträng men först skriver ju modemet "CONNECT 9600" och det är jag inte iontresserad av. Därefter skickar svarande modem kodnyckeln som jag är intresserad av. Denna måste jag lägga i en variabel och sedan göra en beräkning med hjälp av den. Efter beräkningen skall jag skicka "OK" till det svarande modemet.Jag behöver emellertid lite tid att göra denna beräkning och sändande modemet är tydligen inställt på att skicka denna kodnyckel etrt antal gånger så den kommer flera gånger i terminalfönstret. Antar att jag tillfälligt måsta stoppa dataflödet och sedan ta upp det när jag är klar med denna beräkning. Hur ??. Om det svarande modemet fått OK från mig så kommer nästa fråga. Jag skall då använda denna kodnyckel för att kryptera ett lösenord som jag tidigare erhållit med hjälp av denna nyckel. Detta tar också lite tid och när detta är fjort skall jag skicka tillbaks denna krypterade nyckel och på så sätt få Ok på att fortsätta kommunikationen. Datat som sedan kommer från det svarande modemet kommer i skurar om 200 thn med en checksumma på slutet. Jag måste då beräkna och kontrollera denna och skicka nytt ok. Därefter skall tydligen ytterligare skurar komma tills jag har fått allt. Förstår artt det är eventet OnComm som skall användas med vet inte hur det skall behandlas.
Sv: Seriekommunikation
Det var inte lite information på en gång...
Vet inte om detta hjälper dig men lite kanske...
Jag tror att det sändande modemet skickar nyckeln fler gånger för att det inte får något "ok" från dig. Det skickar nyckeln, väntar på svar. Får det inget svar skickar det nyckeln en gång till, efter ett antal återförsök avbryter det antagligen kommunikationen.
Sedan vet jag inte hur mycket du använt OnComm. Här kanske finns lite hjälp.
För att du ska få "OnComm" att fungera för mottagna tecken måste du ändra RThreshold till något annat än "0". Om du sätter RThreshold till "1" får du ett OnCommEvent för varje tecken som mottagits. Du hämtar tecknen med Input. InputLen anger hur många tecken du ska hämta, 0 anger att du ska hämta alla tecken i mottagningsbufferten. Det kan finnas fler tecken än 1 i mottagningsbufferten trots att du satt RThreshold till 1 om mottagningshastigheten är hög eller om din föregående "OnCommEvent" tog tid att köra.
I OnCommEvent använder du CommEvent för att ta reda på vad som "hänt". Är denna satt till comEvReceive (2) har du tagit emot ett tecken.Sv: Seriekommunikation
Lite hjälp på vägen. Det är riktigt som du säger att det svarande modemet sänder
nyckeln flera gånger och väntar på att jag skall verifiera nyckeln och skicka "ACK"
Efter detta skall jag skicka en teckensekvens på 50 tkn med en beräkning jag har gjort med den erhållna nyckeln. osv.
Som du fårstår så vet jag väldigt lite om MSCOMM och har bara Vb's samplet VBTERM att tillgå. Det beskriver ju bara egentligen en uppkoppling och sen är det slut.
Har du kanske något tips om var jag kan hämta ett utförligare VB exempel med MSCOMM. Med tanke på de få svaren jag fått i forumet så verkar som det är mycket få medlemmar som kan det här med kommunikation, så jag tar alla chanser till hjälp.
Jag har inte hittat någon bok som ger någon riktig "Aha" upplevelse utan det jag kan om seriekommunikation har jag lärt mig genom "trial and error".
Jag vet att jag läst en bok någonstans men den gav mig inte mycket eftersom den bara innehöll saker jag redan visste eller saker jag inte var intresserad av. Tråkigt nog vet jag varken var boken är eller vad den hette men jag återkommer om den eller namnet dyker upp...
/AndersSv: Seriekommunikation
Jag tycker det är ett bra exempel och visar det mesta. Är det någon särskild information du saknar som kanske inte finns med i VBTerm?Sv: Seriekommunikation
Om jag ringer upp ett nummer så får jag som första text i terminalfönstret
"CONNECT 9600 ". Detta är jag inte intresserad av. Hur få bort det eller hur ignorera det. Nästa sträng jag får upp är intressant för där finns kryptnyckeln. Det är högintressant och det är 8 tkn lång . Var,när och hur fångat jag upp detta. ???
Det är väl detta som är mitt akuta problem just nu för får jag bara kläm på hur jag och när jag ställer om parametrarna sp tror jag att jag kan hitta resten.
När jag har fått denna nyckel skall jag göra en beräkning med hjälp av den och skicka tillbaka ett resultat som är 3 tkn långt. Hur göra.