Hur fixar man en IPX-kontroll i VB 6??? Det finns en activex på novell för vb som hjälper dig hantera ipx-protokollet. Jag har inte sidan i huvudet men försök att söka där. Leta även efter vb chat via ipx och se om du inte finner något även där. Lycka till! Jag är inte så hajj på ActiveX... :( DirectPlay i DirectX stödjer TCP/IP, IPX och Nollmodem med ett och samma gränssnitt. jag är inte så insatt i jus IPX tekniken... men vad finns det för fördelar med IPX egentligen, varför inte köra med TCP/IP? Jo i TCP/IP så måste man fylla i vilken IP-adress man ska ansluta sig till! <b>datorerna har ju inte en bestämd IP-adress och hur ska användaren som kan vara en nybörjare veta vad "servern" har för IP!!!</b> ok... men frågan är om inte tcp/ip överväger IPX fördelarna, gör man spelet anpassat för tcp/ip så fungerar det juh över internet också, det gör det nog inte med IPX om jag uppfattat det rätt. Hur du gör det ifrån VB vet jag inte. Men principen går ut på att skicka information till nätets broadcastadress. Broadcastadressen är den sista adressen i varje nät och den fås genom att sätta alla bitar i hostdelen av ipadressen till 1:or.IPX i VB 6
jag håller på med typ ett spel och vill veta hur/var jag kan få tag i en IPX-kontroll!
jag håller på just nu med TCP/IP men det är enklare med en IPX!
spelet ska alltså vara för nätverket allstå är IPX ett bättre val!
hjälp hur gör jag????
//FXSv: IPX i VB 6
Sv: IPX i VB 6
Men jag hoppas att du eller någon annan hittar en sida eller lösning! ;)
Tack!Sv: IPX i VB 6
men med IPX så hittar den alla datorer i nätverket automatiskt!
Så det är en stor skillnad...
datorerna har ju inte en bestämd IP-adress och hur ska användaren som kan vara en nybörjare veta vad "servern" har för IP!!!Sv: IPX i VB 6
Därför finns det broadcasts i IP-protokollet...
/JohanSv: IPX i VB 6
Sen borde det inte vara omöjligt att göra det lätt för nätverks spel för ett lokalt nätverk heller, bara att göra så att en väljer att vara server, sen kan man ju lägga till någon sök funktion på den andra datorn så den söker igenom det lokala nätverket efter en server. borde juh fungera.Sv: IPX i VB 6
Exempel: Ip-adress: 192.168.1.13, Subnätmask: 255.255.255.0
IP:
11000000.10101000.00000001.00001101
nätmask:
11111111.11111111.11111111.00000000
broadcastadress=IP OR inverterad nätmask
11000000.10101000.00000001.11111111 = 192.168.1.255
Broadcastadressen når alltså alla datorer inom samma nät. Vet inte om du blir något klokare på detta, men man kan ju alltid hoppas att något av det jag skrev går att begripa ;)
/Johan