Jag har följande koppling till databasen: strDb = App.Path & "\Kontakter.mdb" Ska man lägga in något i Form Load eller vad???? Jag tycker frågan ser lite skumm ut testa med: Precis som Andreas skriver, slarvigt av mig att inte se det. Du har använt dig av en "insert into" sql-sats och det blir givetvis fel...Var lägger man in listboxen??
strDb = App.Path & "\Kontakter.mdb"
Set con = New ADODB.Connection
con.Provider = "Microsoft.Jet.OLEDB.4.0"
con.Open strDb
Set rs = New ADODB.Recordset
strSQL = "SELECT FROM Kontakter (Namn, Adress, Postnr, Ort, Telefon, Mobil, Epost, Hemsida) VALUES ('" & Namn & "', '" & Adress & "', '" & Postnr & "', '" & Ort & "', '" & Telefon & "', '" & Mobil & "', '" & Epost & "', '" & Hemsida & "')"
con.Execute strSQL
con.Close
Set rs = Nothing
Set con = Nothing
och jag vet inte var man lägger in koden för en listbox och hur man skriver........listan heter lstVisaAlla
kan nån hjälpa mig???
/StefanSv: Var lägger man in listboxen??
Set con = New ADODB.Connection
con.Provider = "Microsoft.Jet.OLEDB.4.0"
con.Open strDb
Set rs = New ADODB.Recordset
strSQL = "SELECT FROM Kontakter (Namn, Adress, Postnr, Ort, Telefon, Mobil, Epost, Hemsida) VALUES ('" & Namn & "', '" & Adress & "', '" & Postnr & "', '" & Ort & "', '" & Telefon & "', '" & Mobil & "', '" & Epost & "', '" & Hemsida & "')"
set rs = con.Execute(strSQL)
do while not rs.eof
' här lägger du koden för att fylla din listviewkontroll..
'
itmx.subitems(1) = rs("adress")
itmx.subitems(2) = rs("postnr")
rs.movenext
loop
con.Close
Set rs = Nothing
Set con = NothingSv: Var lägger man in listboxen??
När jag lägger in Pelles exempel i knappen som visar alla data så får jag fram ett fel på Set rs = con.Execute(strSQL)
Det är första gången jag försöker med listrutor.........
/StefanSv: Var lägger man in listboxen??
strSQL = "SELECT Namn, Adress, Postnr, Ort, Telefon, Mobil, Epost, Hemsida FROM Kontakter"Sv: Var lägger man in listboxen??
insert into tabell (fält1,fält2) values('varde1','varde2')
när du väljer något skall du antingen skriva:
select * from tabell eller
select fält1,fält2,fält5 from tabell
/Pelle