hej, i propertys för formen finns "controlbox" som sätts till false men då försvinner alla knappar. du kan sätta cancel=0 i queryunload i formens "Form" då går det inte o stänga med "x":et. Varför skall du göra det? Att förändra standardutseéndet på fönster bör noga övervägas. >Varför skall du göra det? Att förändra standardutseéndet på fönster bör noga övervägas. >Varför skall du göra det? 'Ta bort Stäng menyn och inaktivera X knappen ÄR det pågrund av att du vill köra koden i OK knappen? Därför att jag hatar program man inte kan stänga ner med x. Hej Andreas, nu ryker det om dig va? *flin* Jag håller med dig i det du skriver, en VISS standard bör man hålla. Han löste det väl med Wolfs kod. Nej, jag använde Bennys tips, ControlBox = False. Onödigt att krångala till det med en massa kod när det går att lösa på enklare sätt.Sv: Forms utan CloseButton
Sv: Forms utan CloseButton
Berätta varför du vill ha bort den så kan vi komma med alternativa förslag.Sv: Forms utan CloseButton
Berätta varför du vill ha bort den så kan vi komma med alternativa förslag.
OCH varför i ****** då för?
varför ska han komma med "förslag" att han ska ta bort den?
nää..svara på frågan direkt istället för att blajblaja med sånt tjafs som standard!!Sv: Forms utan CloseButton
Ska låta användaren välja språk när programmet startas första gången och då vill jag inte att det ska gå att stänga fönstret på annat sätt än med OK-knappen.
/ PeterSv: Forms utan CloseButton
'Modul:
Public Declare Function DeleteMenu Lib "user32" (ByVal hMenu As Long, ByVal nPosition As Long, ByVal wFlags As Long) As Long
Public Declare Function GetSystemMenu Lib "user32" (ByVal hwnd As Long, ByVal bRevert As Long) As Long
Public Declare Function DrawMenuBar Lib "user32" (ByVal hwnd As Long) As Long
Public Const MF_BYPOSITION = &H400&
Public Const SYSMENU_CLOSE = 6&
Public Const SYSMENU_SEPARATOR = 5&
'Form
'För att ta bort Stäng valet och inaktivera X knappen skriver du detta någonstans:
Dim hSysMenu As Long
hSysMenu = GetSystemMenu(hwnd, False)
Call DeleteMenu(hSysMenu, SYSMENU_CLOSE, MF_BYPOSITION)
Call DeleteMenu(hSysMenu, SYSMENU_SEPARATOR, MF_BYPOSITION)
Call DrawMenuBar(hwnd)
'Om du vill återställa allt som det var från början skriver du såhär:
Call GetSystemMenu(hwnd, True)
Call DrawMenuBar(hwnd) Sv: Forms utan CloseButton
Vilket inte görs om man trycker X?
Eftersom du gör ett val bör du överväga att oxå ha med en avbryt knapp.
Om jag inte vilj välja språk ska jag inte ha den möjligheten?Sv: Forms utan CloseButton
Oftast har man inaktiverat x för att programeraren inte kan lösa problemet på annat sät.
Skulle man gjort samma sak när man bygde hus skulle det falla ihop eller var omöjliga att bo i.
Jag har vör van att stänga ned fönster genom över höger hörne och slipper man söka igenom formuläret.
Men du är välkommen att skriva program som inte har nåxon x-knapp. Du kan ju passa på att ta bort hela titelbaren. Varför inte göra fönstret runt?
Du kan ju oxå ändra tangetkombinationen för att klippa ut, kopiera och klistra in.
Sedan kan du ju se om användare nommer tycak om dit program. Eller finner det jobbigt at jobba med.
SWtnadard är till för att underlätta. Fungerar bara om alla föjer den.Sv: Forms utan CloseButton
Jag blev lite nyfiken på HUR Peter löste detta trots allt. HAR han X-knapp eller ej?Sv: Forms utan CloseButton
Vilket jag tycker är en hemsk lösning. Det plocka bort stäng möjligheten från fönstrets systemmeny och disablar x knappen.
Hur bra lösning är det?Sv: Forms utan CloseButton
/ Peter