Hej! Hej Näe, tyvärr funkade det inte. Jag skrev Picture1.Zorder 0 i Form_Load, eftersom jag inte hittade någon egenskap Zorder i designläge. HejFråga om Pictureboxar som trilskas
Nu är det så här att jag har en MDI-form. I den har jag två pictureboxar, en som har Align left, och en som har Align Right.
Felet är att Pictureboxen som ligger längst ner tar upp hela nedkanten, så Pictureboxen som ligger till vänster måste skjutas upp lite (eller få "mindre height"). Jag vill istället att Pictureboxen till vänster ska ta upp hela vänstersidan, dvs gå ända ner till nerkanten, och Pictureboxen längst ner får då skjutas in lite från vänster.
Jag vet inte om detta går, men jag tycker det borde göra det.
Om ni inte lyckas svara på det måste jag ändå tacka för er uppmärksamhet.
Tacksam för Svar
MvH Dan "DaPe" PerssonSv: Fråga om Pictureboxar som trilskas
Låter som du skall sätta Zorder 0 på den ena
Testa så förstår du Picture1.ZOrder 0
mvh
SvenSv: Fråga om Pictureboxar som trilskas
Om inte jag tror helt fel så är väl Zorder vilken som ska ligga överst om många ligger på varandra. Dessa två ligger inte över varandra, utan den undre tar upp den vänstras plats nere i vänstra hörnet. Prova själva så får ni se. Skapa en Picturebox med align left, och en med align bottom. (i en MDI-form)
MvH Dan "DaPe" PerssonSv: Fråga om Pictureboxar som trilskas
>Jag skrev Picture1.Zorder 0 i Form_Load, eftersom jag inte hittade >någon egenskap Zorder i designläge.
Du kan inte ha detta i Form.Load. Picture1 finns inte förrän
programmet har kommit till Activate testa att lägg det där
kanske inte så bra det heller men testa dig fram,
I design läge är det Send To Back resp Bring To Front som
motsvarar ZOrder, högerklicka på pictureboxen och välj.
mvh
Sven