Hej!! Vågar man påstå att XML (FR ;-) )skulle kunna vara en bra grej att kolla på. Givetvis beror det på mängden data och hur snabbt du vill att det ska gå att spara ner och hämta upp. Vad är det för fel på ms access??? ( ok det är massa fel på access :P) Njae.. Fel på access kanske det inte är direkt. Problemet är att programet i sig är fristående och de som kommer att använda det kanske inte har access installerat. Tja, en hederlig tab, komma, semikolon separerad fil funkar ju istället för tabeller... Allt beror ju på vad för typ av data du skall spara, vilka mängder osv.. Well.. Då föreslår jag att du tittar på hur man hanterar en ini-fil som kanske motsvarar det du skall lagra undan - alltså inställningar i olika former. Hej.Databas i filer! VB .NET
Jag sitter och jobbar på ett litet program som skall kunna skriva ner värdena från ett formulär till en fil som sedan skall kunna läsas in igen för redigering.
Med andra ord en liten databas fil som blir unik för varje gång.
Jag har bläddrat igenom det mesta i litteratur väg, men hittar inte riktigt vad jag söker.
Någon som vet något??
/Jimmy PerssonSv: Databas i filer! VB .NET
Sv: Databas i filer! VB .NET
du kan ha en access db som har vissa tabeller , fast utan innehåll.
och sedan kopiera denna fil (så man använder den som en mall) och sedan fylla kopiorna med data
//Roger
[edit]
men som sagt, allt är ju relativt , hur stort är en LITEN databas fil?
kanske är väldigt mycket overkill att ha en access db om det bara är några rader som ska sparas..
[/edit]Sv: Databas i filer! VB .NET
Men XML kan man ju ta en titt på..
Fler förslag?
/Jimmy PerssonSv: Databas i filer! VB .NET
Sv: Databas i filer! VB .NET
Man kan säga som så att det bara är en bunt (attans massa) variabler som skall sparas undan. Inte så mycket text.Sv: Databas i filer! VB .NET
<code>
<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
<configuration>
<appSettings>
<add key="Test1" value="This is the value of Test1" />
<add key="Test2" value="This is the value of Test2" />
</appSettings>
</configuration>
</code>
<code>
Imports System
Imports System.Console
Module Module1
Sub Main()
Try
Dim config As Configuration.ConfigurationSettings
' Read the key:Test2
WriteLine(config.AppSettings("Test2"))
' To read all key's
Dim key As String
For Each key In config.AppSettings.AllKeys
WriteLine(key & " -- " & config.AppSettings(key))
Next
WriteLine("")
Catch ex As Exception
WriteLine("")
WriteLine(ex.ToString)
Finally
Read()
End Try
End Sub
End Module
</code>Sv: Databas i filer! VB .NET
Jag tog pelles exempel och slängde upp detta i filarean.
Programarkivet:Använda en konfiguationsfil i .net (csharp)
//fredda