Hej! Jag vet inte om jag förstår vad du menar? Jo precis, det är typ ett CASE-verktyg som ska göras. Med ikoner som i Visio2000...varje ikon ska representera en process kan man säga. Okej!Grafik i VB + koppling till Access db
Undrar bara om jag skulle kunna få lite hjälp med riktlinjer på följande.
Ska utveckla ett litet program där man har ikoner (som jag ska hitta på, rita själv) som i en vertygspanel. Sedan ska man kunna dra ut dem till en tom vit sida. När detta är gjort ska det gå att skapa relationer mellan dessa och skriva lite text vid sidan kanske.
Ikonerna ska sedan vara kopplade till databasen och motsvarande tabell där.
Nu till problemet.
Kan inte så mycket VB än, ska läsa på två-tre veckor nu.
För att lösa ovanstående....vad bör jag plugga då? Vad inom VB alltså.
Har lånat en massa böcker....*pust*
Hur bör man lägga upp programmeringen?
Kan någon skriva en liten beskrivning på hur man bör lägga upp koden....typ...vilka delar som krävs m.m
Lång frågan blev men är mycket tacksam för alla svar!
Mvh ErikSv: Grafik i VB + koppling till Access db
Är det kanske typ CASE-varktyg som Rational Rose UML d.v.s.
Du placerar ut textrutor innehållande text som du skall kunna dra linjer emellan vilka skall påvisa hur textrutorna relaterar till varandra.
Vilket förstås även görs till viss del i Access när relationer dras mellan två kopplade tabeller.
Om det är så, så gör jag något liknande själv.
Trots allt bör du läsa på lite om VB och göra lite mindre applikationer först och sen tänka igenom din programmering noga börja med en vanlig textfil, och arbeta dig framåt (systemutveckling) tills du inte kommer längre.
Nu vet du vad som "förhoppningsvis" programmet skall klara (kravspec!).
Läs på om drag&drop, mushantering, databaser vilket du lär behöva.
Koncentrera dig sen på några funktioner i taget och få dem att fungera vilket underlättar felsökningen.
Och lycka till...Sv: Grafik i VB + koppling till Access db
Varje ikon kommer vara kopplad till db'n.
Och jo, det kommer se ut som relationerna i Access men meningen är att det ska vara mer visualiserat....enklare att förstå för en användare.
Systemutveckling och kravspec görs nu (är ett skolarbete jag håller på med, läser systemvetenskap). Meningen är att detta ska sluta i min lilla prototyp.
Jag ska läsa på om det skrev.
Saknar en sak....hur gör man ikonerna, ritar man dem eller vad?
Vill ha så många svar som möjligt så skriv på alla som vet något!
Tack för hjälpen!
/ErikSv: Grafik i VB + koppling till Access db
Du bör förmodligen rita de ikoner som du vill skall representera symbolerna.
När de sen släpps på formuläret bör de förmodligen ersättas av textrutor som kan dras isär, typ som i word. Eller om det är ikonen som skall visas skall den appliceras på formuläret va?
Jag har själv läst systemvetenskap och minns en bok som förmodligen heter "Graphics in Visual Basic"
om jag inte minns allt för fel. För det är ju en grafik intensiv applikation som skall styra en databas.
Vissa symboler som skall ritas som de ser ut bör väl kunna flyttas över direkt varpå de skall kunna förstoras.
De handtag som ritas upp vid knutpunkter, typ hörn o.s.v. är (om jag minns rätt igen) små bilder.
Jag tror även du bör titta på något som heter Ambient properties. Dessa gör att vissa saker som annars bara
kan användas i Designmode kan göras i Usermode. Du bör nog fundera på att tillverka egna kontroller också typ ActiveX..
I den applikation som jag leker med använder jag lite enklare teknik i början. Det är till för släktforskning.
Jag har en databas (Access) som håller reda på information om personer och släktskap samt positionen
på de textrutor (Label) som programmet ritar ut.
Vid mousedown fångas X och Y positionen i formuläret upp som bestämmer var textrutans Left och Top
skall placeras, dessa sparas i databasen. Linjerna som sen ritas mellan personerna återfinns inte i databasen
utan skapas endast för tillfället. Linjen kallar jag släktskapslinje och består av en enkel Line(x) (indexerad array?)
Här fångar jag upp klick på textrutor (klick1 och klick2) där X och Y positionerna fångas upp ur databasen
varpå släktskapslinjen ritas upp mellan textrutorna, baserat på klick1 (X och Y) samt klick2 (X och Y).
Här vill jag påpeka att normalt har inte en Line metoden klick naturligt se "Graphics in Visual Basic" för
lösning. När en textruta flyttas med drag&drop fångas aktuell position upp och sen loopar jag igenom alla
linjer och flyttar på de som har antingen X1,Y1 eller X2,Y2 kopplat till sig, det är ingen bra lösning i längden
men den duger i detta läget.
Sök efter boken på "Grafik" och "Visual Basic" den har ett kapitel som hanterar line segments väldigt bra
där även "handtag" finns med och förklaras.
Hoppas det ger något.