Hej. I utgangsläget skapar VB6 skapar .exe filer som både kan kjöras på Windows 2000/XP og Windows 98. Det borde inte vara nogra problem. Winxp krever mycket mer minne enn Win98, minimum 128 mb skulle jag ville säga och en snabbare maskin. > minimum 128 mb skulle jag ville säga och en snabbare maskin. Tack för svaret. Hej Gunnar Microsoft. Hej. Vi rekommenderer alltid senaste versjon, Windows XP.Windowsversion??
Jag har skrivit ett program för en maskinstyrning i VB6 och kört detta i win98 och det fungerar väldigt bra.
Min fråga är nu kan man köra ett sådant program i win 2000 eller XP utan problem, och vad är i så fall att rekomendera.
Det påstås ju att dessa program skall vara mer stabila men tar de isället mer kraft ur datorn för eget behov.
Jag vore tacksam för ett klarläggande av dessa frågor.
mvh
EbbeSv: Windowsversion??
Det finnes möjligvis et problem. Du skriver at du användar datorn för "maskinstyrning". Användar du då COM porten, USB eller et eget pc kort? Användar du nåt 3. parts kontroll/drivrutin för detta? Isåfall, måste du också kolla at den biten fungerar på Win2k eller WinXP.
Självfallet måste du testa lösningen noggrant för du kan vara säker at det verkligen vill fungera på Windows 2000 eller XP.Sv: Windowsversion??
På jobbet har jag en 1,3 ghz:are med 128 i ram och kör xp pro.
Det är inte så trevligt, det laggar nästan hela tiden.
Så minst 265 skulle jag använda, vilket jag gör på min hemdator,
det funkar faktiskt utan större/mindre problem.Sv: Windowsversion??
Jag använder ett eget PC kort där leverantören tillhandaholler drivrutiner för w98,w2000, XP och NT.
Jag har tängt mig att använda en PC på 700 khz och 128mb i minne.
Vad som inte får ske är att windows lever ett eget liv och stoppar upp prosessen ibland.
Prosessen är snabb och får därför inte stoppas upp.
Går det att begränsa så att windows inte gör saker utan min vija?
mvh
Eller någon annan Windows expert.
Jag har ännu inte fått klart för mig vilken version av Windows som passar min aplickation bäst och som jag skall välja, så jag vore väldigt tacksam för ett förslag på detta med de förutsättningar jag tidigare redovisat.
Tacksam för svar.
Jag har än inte tagit ställning till vilken Windowsversion jag skall välja.
Kan man ringa Microsoft och få ett råd och till vilken där i så fall.
Tacksam för svar
Windows XP är stabil och säker. Den har också fått et lite bättre stöd för äldre program enn det Windows 2000 har. WinXP krever lite mer minne enn Win2k.
Men du måste alltid testa programmet ditt grundigt och om samtliga av dets funktioner funkar i Windows XP. Det rådet er inte bara för Windows XP, men uavsett vilket operativsystem du byter till. Beräkna god tid till testning. Gjör också en fullständig backup så du kan rulla tillbacks til Win98 om programmet ditt inte fungerar i WinXP miljö. Kolla också backupen om den är hel och fungerar som den ska.
Självklart kan du ringa Microsofts support om du har frågor. Vilkår och pris finnes på vår hemsida support.microsoft.com/default.aspx?scid=/directory/worldwide/sv/contracts/default.asp