Är det någon som känner sig manad att kombinera två funktioner? Är inte riktigt säker på vad du vill ha men om du använder ditt senare exempel med lite modifiering så tror jag du får det du vill ha. Ja, Janne.... nästan!länkning är svår :) HALVTRANSPARENT BAKGRUND
Vill ha ett formulär med en halvtransparent bakgrund... så att man ser allt som finns bakom formuläret, även om man flyttar det...
Hittat två kodsnuttar som tilltalade mig:
Det ena gör formuläret helt genomskinligt och det spelar ingen roll hur man flyttar formuläret... man ser allt bakom.
Hittade det här på forumet [Transparent formulär]
Det andra gör formuläret halvtransparent, men tyvärr med en fast bild....
Hittade under tips [Alphablending]
Hoppas nån kan hjälpa mig...
Med vänliga hälsningar, TorstenSv: länkning är svår :) HALVTRANSPARENT BAKGRUND
"Disabla" eller ta bort timern och ändra anropet
SetLayeredWindowAttributes hwnd, 0, 0, LWA_ALPHA i Form_Load till
SetLayeredWindowAttributes hwnd, 0, 128, LWA_ALPHA så får du ett halvgenomskinligt formulär, gäller även alla kontroler på formuläret.
Är det inte det du vill ha?
<code>
Private Declare Function SetLayeredWindowAttributes Lib "user32.dll" (ByVal hwnd As Long, ByValcrKey As Long, ByVal bAlpha As Byte, ByVal dwFlags As Long) As Boolean
Private Declare Function SetWindowLong Lib "user32" Alias "SetWindowLongA" (ByVal hwnd As Long, ByVal nIndex As Long, ByVal dwNewLong As Long) As Long
Private Declare Function GetWindowLong Lib "user32" Alias "GetWindowLongA" (ByVal hwnd As Long, ByVal nIndex As Long) As Long
Const LWA_ALPHA = 2
Const GWL_EXSTYLE = (-20)
Const WS_EX_LAYERED = &H80000
Private Sub Form_Load()
SetWindowLong hwnd, GWL_EXSTYLE, GetWindowLong(hwnd, GWL_EXSTYLE) Or WS_EX_LAYERED
SetLayeredWindowAttributes hwnd, 0, 128, LWA_ALPHA
Blend = 0
End Sub
</code>
//
JanneSv: länkning är svår :) HALVTRANSPARENT BAKGRUND
Det är så jag tänkt mig, förutom att jag vill bara ha bakgrunden i formuläret på det viset.
det vill säga, att om jag exempelvis lägger en knapp eller en picturebox, så ska dessa inte bli halvtransparenta!!!
Mvh,
Torsten