Hej Alla Jag vet inte om jag fattat rätt, men du kanske menar det här; Hej Dan För att ditt program ska starta måste du associera ditt program med filtypen, görs lämpligast (tycker jag...) vid installationen av programmet (går bra i t ex Inno Setup). Annars kan du ju söka efter nån kodsnutt som du kan lägga in i ditt program för att skapa associationen. För att sedan ditt program ska veta vilken fil du klickade på använder du funktionen Command i ditt vb-program. Hej Erik >Vad är Inno Setup? Kan man hämta på nätet? Freeware? Ok Wooldown. Jag tyckte väl mitt svar var lite väl enkelt. Vara programmerare i VB och inte kunna det...Start av applikation via fil i Utforskaren
Nu är jag igång igen och knappar.
Hur 17 gör man om man vill att en fil med ett specifikt filtillägg
ska starta "mitt program" med denna fil öppnad.
T.ex. Om jag vill starta min egen MP3-spelare genom att klicka
på en *.mp3 fil i utforskaren. (hoppas jag är tydlig)
Vet någon något??
Jättetacksam för all vettig vägledning.
/WSv: Start av applikation via fil i Utforskaren
Håll inne Shift och klicka med höger musknapp (på filen alltså). Välj "Öppna med...". Leta upp ditt program i listan (om det inte finns i listan så trycker "Annat" och letar upp ditt program). När du gjort det bockar du för "Använd alltid detta program för att öppna dessa filer" och trycker på Ok.
Voila (eller vad man nu brukar säga), klart!
MvH Dan "DaPe" PerssonSv: Start av applikation via fil i Utforskaren
Det du beskriver är något helt annat än vad jag är ute efter.
Det är grundläggande Windows-kunskap.
Naturligvis startar mitt program enligt detta men applikationen måste innehålla någon instruktion om hur bifogad fil ska behandlas.
Exe-filen måst ju "känna av" att filnamnet som "kommer efter" ska behandlas på något sätt. Precis som du klickar på en doc-fil och Word startas med dokumentet fullt synligt.
Har du någon vetskap om detta?
Sv: Start av applikation via fil i Utforskaren
Vad är Inno Setup? Kan man hämta på nätet? Freeware?
För att söka efter "kodsnutten" måste jag veta hur den ser ut.
Command, är jag inte bekant med. Hur ska sådan syntax se ut?
Kan du vara lite mer konkret.
Ja, freeware, sök på altavista eller nåt...
>För att söka efter "kodsnutten" måste jag veta hur den ser ut.
Nä, det behöver du väl inte, testa altavista igen, prova med file association eller nåt sånt...
>Command, är jag inte bekant med. Hur ska sådan syntax se ut?
Skriv Command i kodfönstret o tryck F1Sv: Start av applikation via fil i Utforskaren
MvH Dan "DaPe" Persson