Har ganska bra kunskap i Access, hyfsad i ASP, minimal i VB (den är dessutom år gammal...). Hej, Tack men Access kan jag :-) Har utbildat i det i 10 år... :-)Gröngröngrön: VB + Access = sant?
Använder ganska ofta ett formulär som jag kallar för "Urval" där jag med hjälp av kombinationsrutor väljer vilka värden som ska filtreras fram.
Detta är inte alltid användbart, eftersom användaren måste ha Access och då i rätt version. Dessutom vill jag nu distribuera en större databas på CD och har kommit fram till, att det inte finns någon enkel lösning på detta.
Ett förslag är, att göra ett program i VB, som läser info från databasen och skapa ett formulär som gör motsvarande som mitt frmUrval.
Jag har i nuläget inte en susning om hur jag ska göra, varför jag skulle vara tacksam för att få min lista över vad jag måste göra kompletterad - samt gärna ett omdöme om det är värt jobbet... (både att lära sig och att göra)... :-)
1. skapa databas (redan gjort)
2. skapa formulär i VB
3. skapa kombinationsrutor som hämtar information från db - hur?
4. skapa en kontroll som visar valda data
6. kompilera..
Ja, jag vet att jag är grön här - men det bjuder jag på! :-)Sv: Gröngröngrön: VB + Access = sant?
För att distribuera databasen eller/med formulären om inte användarna redan har Access, så kan du använda dig av ett program som heter: Package and Deployment Wizard.
Den följer med Microsoft Office Developer, och köps separat. Finns ej i varken Standard eller Professional versionerna av Office.
De övriga punkterna är sådant som kan göras i Access.
Du hittar många förslag i Online Hjälpen eller så kan du inhandla en Access bok.
Om man är en mindre van användare av Access, så skulle jag nog rekommendera en bok eftersom man får en mer övergripande insikt vad man kan göra med Access.
mvh
NicholasSv: Gröngröngrön: VB + Access = sant?
Men jag ville komma ifrån att göra run-time och installera - tycker det borde vara enklare att skriva en snutt i VB som hämtar infon från databasen.
Jag har fått mycket god hjälp av Trash så jag tror att jag är på G nu...