jag har ett så här |-----------------------------| stort problem... Hej skicka gärna något exempel som jag kan kika på... det skulle vara mycket tacksamt... Programmet jag ska göra är inte precis något orienterings program men nästan... Hej jag har kanske kommit på en ide hur jag ska lösa det.... jag har gjort en ny bild som är grön där det är skog blå där det är vatten osv. sen hade jag tänkt att man kan kolla varje pixel och kanske fixa de på det sättet.... ska testa det idag och se om jag får till det. här är iaf den gamla versionen av mitt program: http://www.pellesoft.nu/upload/DoRsal1.zip Aha Nu förstår jag din intuitionOmöjligt eller?
jag vet inte alls hur man ska lösa det... vet inte ens om det går att lösa på något bra sätt utan att skriva in 1000 sidor kod men men.... iaf så är problemet att jag har en karta... på denhär kartan ska jag kunna mäta avstånd och hur länge det tar att färdas från olika ställen...det har gått bra så här långt.. med att mäta avstånd och så... men det jag vill att man ska kunna göra är att man ska kunna klicka på ett ställe och sen på ett annat och om det är skog i mellan så ska den räkna ut att det tar längre tid att ta sig fram och om det är vatten så ska det ta ännu längre tid osv... hoppas ni förstod hur jag menade... går dethär att lösa på något bra sätt??
jag skulle kunna skicka upp mitt program om ni vill kika på det och kanske kommer på någon bra idé
jaja... dethär kanske är omöjligt att göra men men det är alltid värt att fråga kanske någon som kan något sätt att lösa det på
/DoRsal - UIN: 74936478Sv: Omöjligt eller?
Ett sådant program har jag gjort det är inte
så svårt som det låter.Jag kan skicka dig princip
lösningar.När du passerar tex grönt (skog) så
räknar man ett visst sätt och blått(sjö) så får
man gå runt osv osv.
Kompasskurser och sträckor räknar man ut med
ortonoma koordinater.
Du skall göra ett orinteringsprog gissar jag.
mvh
SvenSv: Omöjligt eller?
Du kan skicka exemplena till jesper.brannstrom@telia.com
tack på förhand =)Sv: Omöjligt eller?
Programmet jag gjorde är i Amiga:as HiSoftBasic
>jag skulle kunna skicka upp mitt program om ni vill kika på det och >kanske kommer på någon bra idé
Skicka gärna ett exempel till mig så skall jag "pula" lite med det
mvh
SvenSv: Omöjligt eller?
där kan du se hur programmet kommer att se ut ungefär.Sv: Omöjligt eller?
GetPixel är en bra start.
Förslag att du behåller den ljusgula bakgrundsfärgen
för lättframkommlig terräng,ljusgrönt för skog,blått
för vatten osv. Det blir mer logiskt riktigt.
Därefter kollar du hur många pixel av de olika färgerna
du har på en sträcka ,varje färg har en tidskonstant
som du multiplicerar med och adderar till en summatid
för sträckan.
Had det
Sven