Någon som har en kodsnut som kan kontrollera om: Det snyggast sättet är antagligen att kolla i Systemregistret om det är installerat men jag vet inte vilken neckel som är lämplig att kolla på. Ett alternativt sätt som kanske är mindre snyggt är att försöka skapa en instans av t ex "Excel.Application". Exempel : Jo det kan nog vara någonting att bygga på, men det första är ju, finns office 2000 installerat? Knepig frågeställning då Office per se består av flera skilda program... Hej! Nej, det är av vikt att veta om just Office 2000 finns installerat.Är Office 2000 installerat?
1. Office 2000 är installerad.
2. Isf är Word, Excell och Access installerad.
Vore väldigt tacksam för hjälpSv: Är Office 2000 installerat?
<code>
Public Function IsExcelInstalled() As Boolean
Dim mExcel As Object
On Error Goto ExcelError
Set mExcel=CreateObject("Excel.Application")
Set mExcel=Nothing
IsExcelInstalled=True
Exit Function
ExcelError:
IsExcelInstalled=False
End Function
</code>Sv: Är Office 2000 installerat?
Sen kan man nog gå vidare på dit exempel.Sv: Är Office 2000 installerat?
Det bästa (?) är kanske att läsa av i registret och då kanske om följande sträng finns eller inte:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Office
//DennisSv: Är Office 2000 installerat?
På första frågan, ska man tolka det som att du vill veta; "om det finns ett office över huvud taget installerat", "om det är just Office 2000 versionen på maskinen" eller båda?
I registret under:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Office\10.0\Common\ProductVersion\LastProduct
Finner du vilken version av office som finns installerat.
Redan efter "Office" i sökvägen kan du se vilken version det är ( i det här fallet 10.0 (XP)).
Vidare så antar jag att du kan söka på "Office" efter "Microsoft" för att se om det överhuvudtaget finns ett office installerat.
Efter "versionsnummret i sökvägen kan du lägga till t.ex "Excel" (\10.0\Excel) för att se om Excel finns o.s.v.
Gäller alla officeprogram.
Återstår koden för att pilla i registret.
/HåkanSv: Är Office 2000 installerat?
Jag trodde att det kanske fanns en snabb API som kunde kolla det.