Jag skulle vilja göra så att man skriver in text i en textbox(el dyl) sen genom ett enter slag startar en funktion som sparar/skickar texten, tömer textboxen så man kan skriva in nästa text. Därför bör även textboxen för "input" vara kvar som aktivt fönster när spara osv är klart... Jag skulle föreslå att du, om det finns möjlighet, sätter kommandoknappens 'default'-egenskap till True. Detta gör att den triggas av enterslag. Sedan lägger du (det är inte ens säkert det behövs då) till en rad i kommandoknappen som sätter tillbaka fokus till textboxen. <code>txtMinTextbox.setFocus</code>Koppla till enterslag
spara/skicka/rensa funktionen är inga problem, vad jag behöver veta är hur jag kopplar funktionen till enter-tangenten. Och utför funktionen så att man bara kan fortsätta skriva utan att behöva markera textboxen igen...
Det senare problemet kanske inte upstår om man använder enter, just nu måste jag ju klick på kommando knappen med musen, vilket leder till avmarkeringen av textboxen.Sv: Koppla till enterslag
Annars om det inte finns möjlighet (pga andra kontroller) att ha kommandoknappen.default = true, kan du använda dig av ex.vis. textboxens keyPress-event. <code>
Private Sub txtMinTextbox_KeyPress(KeyAscii As Integer)
If KeyAscii = 13 Then cmdKommandoknapp_Click
End Sub
</code>
MVH/Kovsky