Har fått lite hjälp av SvenPon han hade inte riktigt den lösningen som jag hade tänkt mig nån annan som vet hur man får in min mschart diagram i en picturebox.picture egenskap. Måste jag använda LoadPicture på nåt sätt. Det verkar vara en svår knäckt nöt det här, det borde gå lösa som du säger Pice of cake. Kanske inte så snyggt. Men vad gör det om det funkar: Hej Det verkar som en mycket bra lösning i allmänhet, men jag funderar bara lite på vad som händer om det redan finns nåt i clipboarden. Borde man inte spara undan det som eventuellt finns och sedan lägga tillbaks det? Tack Andreas, stötte själv på nästan samma lösning som du som jag hittade i hjälpen, testade och det funkade /MatsAnvända mschart i en picturebox.picture???
Ska använda pictureboxen tillsammans med Printer.PaintPicture
/Mats Sv: Använda mschart i en picturebox.picture???
får exprimentera lite Tack /MatsSv: Använda mschart i en picturebox.picture???
<code>
Dim PicGraph As StdPicture
MSChart1.EditCopy
Set PicGraph = Clipboard.GetData(vbCFEMetafile)
Picture1.Picture = PicGraph
'Eller varför inte till skrivaren:
Me.PaintPicture PicGraph, Me.CurrentX, Me.CurrentY, MSChart1.Width, MSChart1.Height
</code>
Eftersom det är en metafil är den dessutom skalbar.Sv: Använda mschart i en picturebox.picture???
Förbannat snyggt ! , hade inte koll på MSChart.EditCopy
Så här skall du göra Mats.
ClipBoard lösningarna är kanon.
/SvenSv: Använda mschart i en picturebox.picture???
Sv: Använda mschart i en picturebox.picture???
1.Start a new Standard EXE project. Form1 is created by default.
2.Click Components on the Project menu. Check "Microsoft Chart Control" and click OK.
3.Draw an MSChart control and a CommandButton on Form1.
4.Click Add Form on the Project menu, select Form and click Open. This will add a form named Form2 to the project.
5.Draw a PictureBox control on Form2.
6.Add the following code to the Click event of Command1 on Form1:
<code>
MSChart1.EditCopy
Form2.Picture1.Picture = Clipboard.GetData()
Printer.Print " "
Printer.PaintPicture Form2.Picture1.Picture, 0, 0
Printer.EndDoc
Unload Form2
</code>
7.Run the application. Click the CommandButton to print the chart to your default printer.