Hej, Du frågar i VB-forumet men jag tycker det låter enklast att lösa problemet helt från Excel. Genom att använda dig av VBA i Excel så kan du ju hämta in Access-data till kalkylbladet och sedan låta VBA-koden fortsätta med att skapa de diagram du vill ha. Jo jag har att försökt titta lite på det men inte fått till det, funktionen jag behöver är sådan att man skall välja 2 datum, alltså ett startdatum och ett slut datum så skall man skapa ett diagramm över de data som finns i mellan de två datumen. Först ber jag om ursäkt för att jag diskuterar Excel i VB-forumet.export av data till excellark
Skulle behöva exportera data som jag hämtar upp från en access databas till ett excellark. Någon som har några tips om hur jag kan gå till väga, behöver på nått sätt iaf presentera datan jag hämtar upp från databasen i diagramform (linje/stapel).
/peterSv: export av data till excellark
Finns massor med bra exempel på filarean, Pelle har lagt upp ett om hur man
exporterar, och jag har ev. lagt upp om hur man skapar grafer... om jag inte gjort
det har jag iaf kod för det...
/EmmaSv: export av data till excellark
/JanneSv: export av data till excellark
Sv: export av data till excellark
VBA är så pass likt VB att jag tycker du ska göra ett försök. Jag har gjort flera rapporter i Excel eftersom det är så enkelt att göra en snygg sammanställning där jämfört med VB.
* Skapa ett UserForm där du läser in de parametrar du behöver till frågan (dina datum)
* Öppna databasobjekten och ställ din fråga
* Kopiera in data från RecordSetet till kalkylbladet
* Använd Excels inbyggda funktioner för att skapa diagrammet
//Janne