Jag har en applikation med två forms. Den ena för själva progarmmet och den andra för loggar. När applikationen kör en ganska tung databas sökning så slutar båda formarna att uppdateras. Man ser inte vad som loggas i fönstret osv. Kan man lägga vissa delar av applikationen i separata processer eller hur löser man det? Du kan ju testa med hela formuläret: Testa att lägga ut dina databasanrop i en ActiveX-Exe alltså en Out-Of-Process komponent. Att använda en ActiveX Exe är nog allt lite overkill. Gäller bara att tänka sig för när man anropar DoEvents.Min form slutar uppdateras vid arbete
Det borde vara ett ganska vanligt problem. Jag har försökt att köra <code> Textbox1.Refresh </code> efter varje uppdatering men det hjälper inte.Sv: Min form slutar uppdateras vid arbete
<code>
Me.Refresh
</code>Sv: Min form slutar uppdateras vid arbete
Då kan du bara generera ett event från komponenten när det är dags att uppdatera.
Komponenten kör i sin egen process och din applikation kan fortsätta göra vad den vill.
Detta är vanligtvis en bättre lösning än att köra med DoEvents som kan medföra problem, som några andra redan påpekat.
/AndersSv: Min form slutar uppdateras vid arbete
Om man i subrutinen med loopen Disablar kontroler vars event kan strula till det, så är det inga störe riskar.
Anrop över process gränsen är dessutom långsammare.