Vet någon hur man kan fimpa en öppen fil, eller ska man behöva vara så jobbig och be användaren göra det... känns lite b... Vad är det för fil/filtyp? Vad är det som håller filen öppen? Är det ditt program? Eller något annat? Det finns ett kommando som bara heter "Close". Det är en Excel-fil, och jag har inte öppnat den via mitt vb-program. Ifall man t.ex. använder format på en hårddisk som har en öppen fil. Kommer programmet fråg om den skall stänga alla filhandtag. Men vet inte om det bara går att göra på låg nivå eller om det går att göra med API i windows. Det bästa är ju att fbe användaren stänga filet i pårogrammet. Ger denna möjlighet att spara eller kopiera filen. Innan ditt program fortsätter. det där första vet jag inte om jag förstod så mycket av... Njä jag vill slippa be användaren stänga filen och jag vet att han inte har behov av att spara osv. Dessutom körs Excel dolt och användaren är inte så duktig på datorer… Om det inte är du som öppnat excel får du skaffa ett handtag till applikationen. Låter ju perfekt! Har letat i "Resource Library", "Tips & tricks" o "Filarea" men inte hittat nåt göttit... Är det du som kör Excel dolt? Då kan du ju bara stänga Workbooken. nej det är inte mitt vb-program som startat excel... Aha.... du måste sätta en referens till Excelbilioteket - annars hittar du det inte... Tack Emma! Prova det här tackar tackarStäng en öppen fil. Hur gör man?
Tacksam för tips!Sv: Stäng en öppen fil. Hur gör man?
Sv: Stäng en öppen fil. Hur gör man?
Om du inte skriver close #1 eller close #2 så stänger den faktiskt alla filer som applikationen har öppnaSv: Stäng en öppen fil. Hur gör man?
Hur menar du med Close?
Måste man inte öppnat filen själv då?Sv: Stäng en öppen fil. Hur gör man?
Sv: Stäng en öppen fil. Hur gör man?
Så jag vill alltså bara stänga ner xls-filen, ev stänga Excel också om det är lättare. Sv: Stäng en öppen fil. Hur g&#246
Detta görs via GetObject("")
När du fått ett handtag kan du gå igenom och stänga alla aktiva arbetsböcker.
Har du problem med koden använd kodbiblioteket eller skriv igen.
/EmmaSv: Stäng en öppen fil. Hur g&
Sv: Stäng en öppen fil. Hur g&#246
Sv: Stäng en öppen fil. Hur g&
man får även ta hänsyn till att användaren kan ha något exceldokument öppet (i ett annat excel)Sv: Stäng en öppen fil. Hur g&
Ligger under references så letar du upp Microsoft Excel någonting... minns inte vad det
heter, men ligger i anslutning till andra eller tredje menyn. Om du fortfarande undrar
kan du söka på filarean, där finns några exempel.
/EmmaSv: Stäng en öppen fil. Hur gör man?
Följande kod löser problemet, finns det nåt sätt att slippa "vill du spara" frågan?
följande funkar ju inte...
ÖppenMall.Application.Quit False
<code>
Dim mallen as string
Dim ÖppenMall As Object
...
mallen = App.Path + "\mall.xls"
if MallÖppen(mallen) then 'funktion som kontrollerar om filen är öppen
Set ÖppenMall = GetObject(mallen)
ÖppenMall.Application.Quit 'fimpar den öppna mallen!
end if
</code>Sv: Stäng en öppen fil. Hur gör man?
ÖppenMall.Application.Workbooks("mall.xls").Close saveChanges:=FalseSv: Stäng en öppen fil. Hur gör man?
Stänger mallen effektivt!
Men... lämnar det dolda tomma Excel öppet.
I och för sig ingen katastrof , stängs när Windows stängs…