Hej! Om du skapar en kontrollarray för Pictureboxen. KAn du använda varje element som en sida. Tackar för det... För enkla raporter duger DataReport alldeles utmärkt. Dessutom slipper du en massa jobb. en liten novis fråga bara.... Det är det som är problemet. Krävs två uppsättningar kod. En för förhandsgranskning och en för utskrift. ok...Men om vi koncentrerar oss på förhandsgranskningen var skall jag lägga in den då.. :-) Koden som skriver ut tack. Kan skeriva om den till förhansgranskning.När skall en ny sida skapas???
jag har i tidigare inlägg frågat om att skapa en preview. Detta har jag nu löst och nu kommer en fortsättning.
I min preview har jag skapa en tabell. previewn är en faktura som sedan skall skrivas ut. I den tabellen listar jag all data, som man gör i normala fakturor. dvs en mer specifik redogörelse om vad som ingår i fakturan. Denna tabell är begränsad i längd. Det jag nu är ute efter är att när den är full så skall jag fortsätta att skriva ut på sida på nästa sida.
MIn fråga är nu hur jag skall göra när jag använder Picture1.NewPage i stället för printer.NewPage. Jag har lite svårt att få till detta. tanken är att layouten skall skrivas om på den nya sidan och att det ända som skall ändras är att resterande data skall fyllas i tabellen och att det är sida 2.
alltså summerat... skapa en sida två av en faktura med picture1.NewPage
/phinalaSv: När skall en ny sida skapas???
Du får själv beräkna när en ny sida skall skapas.
Exempel:
<code>
Dim Top As long
Dim Index As long
Dim Page As PictureBox
Set Page = Picture1(0)
For Index = 1 to 1000
If Page.CurrentX + Page.TextHeight > Page.ScaleHeight Then
Set Page = Picture1(Page.Index + 1)
Load Page
End If
Page.Print "Rad: " & Index
Next
</code>
Du kan sedan blädra fram och tillbaks bland sidorna.
Men det kan ju vara enklare att använda DataReport. Vilket har inbyggd förhandsgranskning.Sv: N&amp;amp;#228;r skall en ny sida skapas???
en liten novis fråga bara....
Min utskriftskod... var är det tänkt att jag skall stoppa in den i ditt exempel?
I och för sig har jag inte använt datareport än. jag kände bara spontant att jag skulle lära mig detta. När jag kikade på den tyckte jag det var lite bökigt att använda... Samt att jag i huvuddel använder SQL-frågor hade jag svårt att få det att fungera.... Vet du var det finns en bra instruktion eller kurs för den.
/PhinalaSv: N&amp;amp;#228;r skall en ny sida skapas???
Sv: N&amp;amp;amp;amp;#228;r skall en ny sida skapas???
Min utskriftskod... var är det tänkt att jag skall stoppa in den i ditt exempel?
/PhinalaSv: N&amp;amp;amp;amp;amp;#228;r skall en ny sida skapas???
Sv: N&amp;amp;amp;amp;amp;amp;#228;r skall en ny sida skapas???
/PhinalaSv: N&amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;#228;r skall en ny sida skapas???