Hej !! Till vilken databas skall du addera detta, sql, oracle, dbase eller access. Hej !! Sådär, nya filarkivet invigs med ett exempel skrivet för dig.. Tittade på ditt filexempel Pelle.. Import av data i en textfil till en databas ..
Jag har en komma-separerad textfil typ "Olle", "Andersson", "Marstrand"
Ur denna fil vill jag hämta uppgifterna inom "snuffarna" och avgrensade med kommatecknen (Olle, Andersson och Marstrand) och registrera dessa i en databas i tabellerna Förnamn, Efternamn och Ort.
Textfilen har en post på varje rad, alltså Förnamn, Efternamn och Ort, och den består av c:a 100 poster.
Hur gör jag ?? Ge gärna ett exempel.
Tack på förhand till alla VB-freak !!
ArneSv: Import av data i en textfil till en databas ..
Är det exakt så som du skriver, "olle","lasse","kalle"
eller är det olle,lasse,kalle eller olle;lasse;kalle...
Hälsningar
/PelleSv: Import av data i en textfil till en databas ..
Filens struktur med text inom "snuffar" och kommaseparerat är sådan den ser ut. Innehållet i filen är i själva verket en helt annan och den innehåller mera spm ex.vis OrderNr, KundNr, FaktNr osv. men detta kan jag fixa själv om jag får hjälp med principen.
Jag kan exportera ut data ur ett befintlig databas och där också bestämma hur den skall se ut, men jag antar att det fungerar bra om texterna som skall in i databasen är försedda med "snuffar" och avgrensade med kommatecken.
Jag använder en Access-databas.
ArneSv: Import av data i en textfil till en databas ..
Hälsningar
/PelleSv: Import av data i en textfil till en databas ..
Är det inte snabbare att läsa in filen i minnet och sedan anväånda sig av två arrayer, en för rader och en för kolumner och sedan splitta upp dem ???
Tror om jag skall vara ärlig att det går snabbare och blir nog mindre kod också .. kan skriva ett exempel för att visa hur jag menar..
Dessutom vet ajg att de är snababare att använda arrayer och join för att lägga till SQL statements istället för ströngkontantenering, vilket är bland det långsammaste som finns i VB..