Håller på med utskrifter, jag har 6st checkboxar, nu till problemet. Hej, denna kod skriver ut cpation på vald checkbox: If frmUrval!chkKategori(i).value = 1 Then Printer.Print frmUrval!chkKategori(i).caption; Detta funkar, provade din variant tidigare men då funkade det inte måste ha klantat till det på nåt vis. Tack ska ru ha vb_jonas /Mats Hej >Varför vbNewLine ? Mitt förslag är att du använder följande: Jag tycker inte Sven klagar. Han ifrågasätter, vilket är något mycket bra. Då kan du motvera ditt val av tillvägagångssätt på så sätt dela med dig av dina erfarenheter. Det var inte jag som skrev det första svaret (vilket du borde sett), och jag håller naturligtvis med om vad du säger om bl.a. long. Static bör iofs snarare inte användas pga att koden i regel blir krånglig och svårförståelig. Hej på er, kan bara le åt detta:) Sven är och förblir otroligt otrevlig... Static innebär att variablen lever lika länge som modulen. Att den behåller värdet utan för subrutinen. aha, jag har upplevt att static är den deklarationen som funkade för att plussa på variabeln men jag hade visst fel, jag ska sluta använda den. "goddag" (kort paus) "yxskaft" Haha, jo sven jag VET vad det uttrycket säger men jag förstår inte vad detgör här?Behöver lite checkbox hjälp?
Jag vill att checkbox.caption ska skrivas ut istället för som det är nu får jag
1 2 3 4 5 6 7 i min utskrift beroende på om jag har kryssat i alla eller ej (se kod nedan). Alltså om jag har kryssat för t.ex. 3 checkboxar vill jag att checkbox.caption ska skrivas ut istället för siffrorna. Hur löser jag detta, har försökt prova mig fram men ingen framgång hittills.
<code>
Printer.FontBold = True
Printer.CurrentX = 1
Printer.Print "Kategori: ";
Printer.FontBold = False
For i = 0 To 6
If frmUrval!chkKategori(i).value = 1 Then Printer.Print Str(i + 1);
Next i
</code>
Tack på förhand /MatsSv: Behöver lite checkbox hjälp?
<code>
Private Sub Command1_Click()
Dim i As Integer
Static tmp As String
For i = 0 To 6
If Check1(i).Value = 1 Then tmp = tmp & Check1(i).Caption & vbNewLine
Next i
MsgBox tmp
End Sub
</code>
kanske det ger dig nått?
/BSv: Behöver lite checkbox hjälp?
Sv: Behöver lite checkbox hjälp?
Berras svar var ett riktigt "goddag yxskaft"
Varför vbNewLine ?
Varför Integer ?
Varför Static ?
Varför MsgBox ?Sv: Behöver lite checkbox hjälp?
För att göra en lista...
>Varför Integer ?
För att de flesta hellre använder integer än long.
>Varför Static ?
Inget svar.
>Varför MsgBox ?
För att visa resultatet utan att man behöver skriva ut en massa jävla papper.
Skippa onödiga klagomål, Sven. Det finns nog större problem i världen än att man har en statisk variabel i ett exempel på pellesoft.Sv: Behöver lite checkbox hjälp?
<code>
Dim CheckBox as CheckBox
For Each CheckBox In frmUrval.chkKategori
If CheckBox.value = vbChecked Then CheckBox.Caption;
Next
</code>
Vilket är effektivare, enklare och mycket snyggare. ;o)
Du bör sluta använda uttropstecknet när du refererar till kontroller och istället användfa punkt. Uttroptstecknet anropar Controls kollektionen och hämtar kontriolen. Medans när du använder punkt direkt adresserar en medlem på formuläret som hämtar instansen av kontrollen.Sv: Behöver lite checkbox hjälp?
Det ger oxå möjlighet för andra att dela med sig av sina erfarenheter.
T.Ex.
* Att deklarera en variable som Static ger sämre är prestanda att använda en variable överst i classmodulen/modulen.
* Long är mer effektiv att använda eftersom datorerna är 32bitars. Integer, vilket är 16bitar, måste omvandlas till 32bitar behandlas och omvandlas tillbaks. Brukar i och för sig inte spela så enormt stor roll. Men varför gå över ån efter vatten.
Sedan tycker jag att du har svarat med en kod som gör något annat än vad frågeställarens kod gör. Vilket jag tror kan vara förvillande ibland. Helst om du skriver att din kod skriver ut värdena när den istället visar dem i en dialogrutan.
Detta är inget klagomål utan konstruktiv kritik för att jag tycker om dig och vill att du skall utvecklas. Sv: Behöver lite checkbox hjälp?
Och det jag reagerade på med Svens svar var att det redan kommit in ett fungerande förslag, och
>Berras svar var ett riktigt "goddag yxskaft"
vilket jag inte tycker är speciellt trevligt.Sv: Behöver lite checkbox hjälp?
vbnewline=ny rad, för att få en lista, vad annars?
Jag är inget proffs på programmering, det vet både jag o alla andra.
Jag använder Integer för att det är vad jag visste, men ok Long får det bli framöver.
Jag använder static för att variabeln ska plussas på, har för mig att det inte går med Dim? eller har jag fel där? Tycker iaf jag har stött på det.
msgboxen för att visa resultatet enkelt.
jag gjorde det exemplet för att visa hur man visar checkboxens caption, tänkte att resten kunde han nog ordna själv.
Jag tar emot denna kritik och ska använda det konstruktivtSv: Behöver lite checkbox hjälp?
Satt o läste i forumet i gamla inlägg ang programmeringsstil (där sven va me o grymtade som vanligt).
Där stod en del om static o lite andra typ global med mera.
Tack iaf för era små inlägg:)Sv: Behöver lite checkbox hjälp?
Är ett gammalt talesätt som användes när någon ger ett
svar som inte har relevans till frågan. Gubben var döv och svarade
som han trodde var riktigt, han satt och täljde till ett yxskaft.Sv: Behöver lite checkbox hjälp?
Jag svarade med ett litet exempel, en aningen fel kodat sådant men dock fungerande
som visade hur man kan hämta upp caption-texten på en checkbox.
Om nu inte det va DET som va frågan så va det en feltolkning av mig, annars så va det väl ok? I detta forum ska vi ju inte ge ut mer kod än nödvändigt, det har ju så många förespråkat, "så att folk kan lära sig själv"
nåja:) ha en trevlig helg:)