Godmorgon allihopa! Förstår inte riktigt vad som händer??? En lite bättre förklaring.... Är det endast din app som får problem eller faller ena COM porten bort i operativet också?Mystiskt problem!!!!!! (VB+COM port)
Jag sitter och koder i VB och använder MS commoobjekt för att koppla upp mig gentemot mot en våginstrument via com porten. Settings för com porten som jag använder är "9600,e,7,1". Problemet är att från och till så tappar programmet uppstarts koppling till v-instrumentet. Detta händer oftast när jag startar om PC. Det jag behöver göra då är att ändra inställningen för val av com port i en settings fil och därefter byta kabel plats. Det är som om com porten "hoppar" tappar inställning.......
Är det någon som har stött på liknande problem?
Och isåfall hur löste ni det?
Är det kod fel eller hårdvaru fel?
Tack på förhandSv: Mystiskt problem!!!!!! (VB+COM port)
Är det din dator som "tappar" COM-porten ?
Vilken COM-port är det ?
Är det PCI-expansionskort för extra COM-Port ?
Jag har vart med om liknande då jag använder en USB-Seriell omvandlare
för att få en extra COM-Port. Dock aldrig med en "riktig" COM-Port som är
"fysiskt" installerad i Datorn.
Varje gång datorn startade om, lära jag installera om COM-Porten.
/[peter.h]Sv: Mystiskt problem!!!!!! (VB+COM port)
PCn har två com portar standard, 1 och 2. Programmet ansluter via commobjektet t ex com1 9600,e,7,1. Om jag startar om PCn så händer det ganska ofta att jag lär byta com port med kabeln från com1 till com2 samt ändra i settingsfilen till com2. Detta händer då varje gång jag startar om datorn.......Sv: Mystiskt problem!!!!!! (VB+COM port)
/S