Hej! Litet exempel skrivet ur huvudet: Hej Ett annat sätt att angripa problemmet. Nackdelen med din kod Sven är att onoggranheten ökar ju längre tid man anger. MEdans om man använder klockan är den lika noggran som datorns klocka oavsett om man sätter timern på 1 minut eller 1år och 15minuter. Jo du har rätt . I och med det så måste du skjutas. Tackar för hjälpen! Låt oss göra en natrulig jämförelse. SvenPons sätt är som att sitta med ett tidtagar ur och varje sekund dra en linje vär varje minut som har gått och hontrollera om man kommit upp i 15. Ja, "naturligt fulkodat" ... Andreas när jag koker ägg så ställer jag äggklockan på 1 minut. När jag kokar ägg sätter jag kastrullen med kallt vatten och äggen på plattan.Timer längre än 64 sekunder ?
Sitter och pillar lite med VB Timer'n som finns.
Läste på dokumentationen att den går bara i "loopar" på ca 64 sekunder som mest.
Skulle vilja t.ex göra nått var 15 min, var 30 min, var timme.. etc.
Finns det nån som har nån snygg lösning på detta?Sv: Timer längre än 64 sekunder ?
<code>
Private mTimeOut As Date
Private Sub Form_Load()
mTimeOut = DateAdd("n", 15, Now)
Timer1.Intervall = 1000
Timer1.Enable = True
End Sub
Private sub Timer1_Timer()
If Now() >= mTimeOut Then
Timer1.Enable = False
Msgbox "Timer har förfallit!"
Else
Label1.Caption = FormatDate(Now() - mTimeOut, vbLongTime)
End If
End Sub
</code>Sv: Timer längre än 64 sekunder ?
Option Explicit
'timerCount på modulnivå
Dim timerCount As Long
Private Sub Timer1_Timer()
'Timern är bra för den suger ingen
'processorkraft från ditt prog.
'Timern går aldrig sekundrätt !
'Interval 60000 ,= ~~ 1 minut !
timerCount = timerCount + 1
'för 15 minuter kan man göra så här
If timerCount Mod 15 = 0 Then
'gör något var 15 :e minut
End If
End SubSv: Timer längre än 64 sekunder ?
Sv: Timer längre än 64 sekunder ?
Hur skulle det se ut om det gick omkring en massa folk som har rätt. ?
Men jag tror att om man väljer att något skall inträffa efter 1 tim 30 min
så är man nog inte sekundkritisk.
Det största fel jag har noterat är 2 sek , körde två prog mot varandra
under 1 månad .Det beror givetvis på hur mycket processorkraft man utnyttjar.
Felet blir att Timern:s upplösning 1/18 sek inte alltid går jämnt upp med realtid.
Alternativet att köra en loop i VB är förödande.Timern är gooo.......... vid optimering.
Du som skrev frågan , hur löste du det , FeedBack FeedBack !
Löst vaadå Löst ??? , ett djävla otyg ush...................Sv: Timer längre än 64 sekunder ?
Då jag inte har behovet av exakt 15 min så körde jag fakiskt på
SvenPon's förslag! Kändes mest naturligt på något sätt! ;)Sv: Timer längre än 64 sekunder ?
Mitt fall är att ta aktuell tid klockan visar och lägga till 15min. För att sedan bara kolla om tiden förfallit varje minut.
Vilkett sätt skulle du valt om du manuellt gjorde tidräkningen när du t.ex. kokar ägg?
Så jag tycker det inte är så naturligt. Kanske bara för att det är fel på mig. ;o)Sv: Timer längre än 64 sekunder ?
Passade mig som handsken vid detta tillfället, men jag skall försöka komma ihåg ditt lösningsalternativ också. Kommer säkert ha nytta av det också.
Tack för visat intresse ännu en gång! ;)Sv: Timer längre än 64 sekunder ?
När den ringer så vrider jag upp den 1 minut till, så håller jag på
tills jag kommer till 5, Tycker jag är naturligt,blir helt perfekta ägg.
Och....... det var det som var målet ! i påskas var dom målade.Sv: Timer längre än 64 sekunder ?
Vrider på platan till 6'an.
Ställer timern i min mobil på fem-minuter. När den ringer brukar äggen börjat koka.
Då sätter jag temperaturen till fyran och timern på tio minuter.
När den nu ringer är äggen perfekt.