Jag håller på att försöka göra ett program som byter windows standardskrivare till några av mig satta alternativ (om dom redan finns installerade på datorn). Kolla vilka skrivare som finns installerade har jag lyckats med men hur sätter man någon av dom som Windows standard? I mitt program får jag upp dom i en combobox så jag skulle vilja kolla mot den. Orsaken är att vi har en policy som säger att default alltid skall vara en laserskrivare och inte bläckstråle men det ändrar ju många användare. Jag har gjort ett program som ändrar standardskrivaren till en skrivare som är lagrat i en fil. Kolla på Programarkivet:Ändra standardskrivare Hejsan Jim, Vet inte riktigt, du får nog kolla med når API anrop om skrivaren är installerad. Kolla under tips & tricks eller filarean där finns säkert nåt exempel hur man stegar sig genom en textfilByta standardskrivare
Sv: Byta standardskrivare
Sv: Byta standardskrivare
Det fungerade perfekt, det enda som jag skulle vilja ändra är att i textfilen kunna skriva in flera skrivare och om någon av dom finns installerad på datorn så sätts den som standard annars så behålls den nuvarande standardskrivaren. Är det enkelt att fixa det i ditt program? Hur loopar man sig igenom en textfil?
Mvh
BosseSv: Byta standardskrivare