Finns det något sätt man kan koppla upp sig mot en access databas som jag har liggandes på mitt webhotell? Detflesta webservrar stödjer bara http och ftp access till din filer. Inte som i molles fall en utdelad mapp. Tanken är att alla beställningar ska läggas i databasen. Användaren av system alltså affärsinnehavaren laddar ner databasen ser vilka beställningar som gjorts och sedan är det bra. Så en uppladning av databasen behövs ejAnslut till access på webserver.
Jag har hört att man måste göra en nedladdning av databasen och sedan göra ändringarna, är det så? Och om det är så kan man göra det direkt genom VB eller måste man ha ett webgränssmitt??
//RastaSv: Anslut till access på webserver.
Vad skall du göra för ändringar på din databas? Om du vill hämta ändrar data i vissa tabeller föreslår jag att du skapar APS sidor för din operationer. Sedan skickare och tar emot data med XMLHTTP objektet.
Om du vill förändra datastrukturen kan du göra detta med SQL fråger. Men det är mer lämpligt att ladda ned ock skicka upp databasen. Det är då viktigt att du låser möjligheten till att infoga poster. eftersom dessa förändringar går förlorade när du laddar upp databasen igen. Du kan tillfäligt byta namn på databasen. Fast användaren kommer då få ett fult felmeddelande.Sv: Anslut till access på webserver.