Hur gör man för att skriva till registret från VB? [Funktioner för att hantera registret] Tror inte vanliga användare kan skriva i den nyckeln, använd motsvarande nyckel i HKEY_CURRENT_USER istället. (Då gäller det givetvis bara för den aktuella användaren) Hej. <b>Windows har tyvärr!!! (ett måste) olika system för hantering av reg filer i olika versioner vilket du redan säkert stött på vilket även påvisas när man skriver till registret direkt från VB, C# samt C++. Kan fungera perfekt på din maskin men inte för andra vilket är katastrofalt</b> Sökvägen är väl dessutom valbar i installationen. Vilket gör det omöjligt att ha en hårdkodad fil. Visst --APIer-- kan ibland vara smärre underbara, men jag har lite svårt att hänga med dig, hur får du till autostart eller som runonce, för senaste startade med API som passar ska passa in på ex. win98se och XP?? Och hårdkodad kod med platsbestämd är alldrig bra det löser man i koden med ap$path men somhjälp på vägen är det väl OK! Förstår inte riktigt vad du pratar om, men du kan ju skriva strängvärdet i Run eller Runonce mha API:et. I programmet har du ju tillgång till App.Path så du behöver ju inte hårdkoda någon sökväg. Detta ska vad jag märkt fungera i alla Windowsversioner.Registerproblem
/Jermy
P.S.
Jag ska skriva till nyckeln: HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
där jag ska lägga till en sträng som anger att mitt prog ska startas när windows startas (Autostart). Kan alla användare skriva till den nyckeln? Om inte, finns det nån annan nyckel med samma funktion?
D.S.Sv: Registerproblem
<code>
WriteRegValue HKEY_LOCAL_MACHINE, "SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run", "Dittprogramnamn", ValString, "Dittprograms_sökväg"</code>
// JockeSv: Registerproblem
Ett smidigt sätt att redigera registret är att använda http://www.vbaccelerator.com/home/VB/Code/Libraries/Registry_and_Ini_Files/Complete_Registry_Control/article.asp.
/JohanSv: Registerproblem
Jag har löst problemet så här - inte så snyggt kanske men det fungerar bra! Och
förebygger problem.
Windows har tyvärr!!! (ett måste) olika system för hantering av reg filer i olika versioner vilket du redan säkert stött på vilket även påvisas när man skriver till registret direkt från VB, C# samt C++. Kan fungera perfekt på din maskin men inte för andra vilket är katastrofalt, sedan vill man också ha funktionen att finns det redan i run eller runonce så ignoreras det när klienten kör ditt programmet nästa gång. Jag har helt enkelt låtit windows göra det själv iform av att den lägger in en regfil fast i scilent mode så att användaren inte får popup rutor där man måste godkänna registreringen.
Från din kod kör du regfilen som du skapat och packat med i PDW
Shell "regedit /s c:\Dinmapp\xreg.reg"
Med notepad sparer du en fil som denna nedan som xreg.reg
Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run]
"ditt prognamn"="C:\\Dinmapp\\dittprog.exe"
Med vänlig hälsning.
Jonnie Stenberg jonnie@linux.se Sv: Registerproblem
Av denna anledningen är det inte så smart att använda sig av regfiler, använd API:erna istället så slipper du dessa problem!
/JohanSv: Registerproblem
Sv: Registerproblem
Sv: Registerproblem
/Johan