Jag undrar om det finns nån bra metod för att söka efter andra mappar/datorer i ett LAN, helst för att skapa en lista på tillgängliga mappar på andra datorer i LAN. Enklast är väl att utlösa en Errorhandler Hej, jag söker precis efter hur jag ska kunna få fram mappar på en annan dator, hur gör du? ok, tack svenpon det löser ju error problemet :) Detta kanske kan vara något (har inte testat själv): http://www.vbadmincode.btinternet.co.uk/code.htm#Resourcehitta mappar i LAN
Jag har använde "dir" funktionen eftersom jag känner till mapparna i mitt lan, men då min laptop (som både körde programet och var målet för dir) inte var inkopplad på nätet så kracha "dir" funktionen. Antar att en krash uppstår om man kör "dir" på en enhet som inte för tillfället är kopplad till nätverket också.
TackarSv: hitta mappar i LAN
On Error Resume Next
Dir1.Path = "T:\"
If Err = 68 Then
MsgBox "Fel på Sökväg"
' gör något
Err.Clear
End IfSv: hitta mappar i LAN
Jag har en textruta som ska innehålla en sökväg till en mapp på annan dator, vill kunna browsa mig till den som man gör med commondialog.
det gäller inte uppmappade enheter utan jag kör med datornamn som jag redan vet om.
/BSv: hitta mappar i LAN
skulle fortfarande vara intresserad att veta om det går att hitta mappar å datorer på något smidigt sätt. i de fall man inte vet. Sv: hitta mappar i LAN
/Johan